Creativity and Information Literacy. The Challenge in Four Proposals
PDF (Spanish)

Keywords

Alternative teaching
information literacy
innovation
instrumental knowledge
virtual environments.

How to Cite

Creativity and Information Literacy. The Challenge in Four Proposals. (2015). Panorama, 8(15), 23-33. https://doi.org/10.15765/pnrm.v8i15.547

Abstract

This article presents a research with some original proposals on information literacy in four different groups of students of National University of Río Cuarto (Argentina). We carried out scientific information management activities available in libraries and specialized search engines. We also developed in-person and on-line meetings –via Facebook and virtual classrooms–. The groups were diverse regarding age, major, and level of education. However, there are not significant differences with respect to previous knowledge and processes developed during the execution of the activities. The groups were interested in the proposals and highlighted the need for management systematic activities within the majors. 

PDF (Spanish)

References

Area Moreira, M. (coord.) (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2). Recuperado de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-area/v7n2-area

Area Moreira, M. y Guarro, A. (2012). La alfabetización informacional y digital: fundamentos pedagógicos para la enseñanza y el aprendizaje competente. Revista Española de Documentación Científica, número monográfico, 46-74.

Argos, J. y Ezquerra, P. (2013). Entornos hipertextuales y educación. TESI, 14(3), 175-190.

Ballestas, N. y Rivera, P. (2009). La hibridación tecnológica. Revista Panorama, 7, 21-27.

Barón, M. (2009). Hacia una sociedad hipertextual. Revista Panorama, 7, 38-45.

Chibás, F., Borroto, G. y Almeida, F. (2014). Gestión de la creatividad en entornos virtuales de aprendizaje colaborativos: un proyecto corporativo de EAD. Comunicar, 43, 143-151.

Chiecher, A., Donolo, S. y Córica, J. (2013). Entornos virtuales de aprendizaje: nuevas perspectivas de estudio e investigaciones. Mendoza: Editorial Virtual Argentina.

Culver, S. y Jacobson, T. (2012). Alfabetización mediática como método para fomentar la participación cívica. Comunicar, 39, 73-80.

Del Moral, M. E. y Villalustre, L. (2013). Alfabetización mediática, participación y responsabilidad frente a los medios de la generación del silencio. Comunicar, 40, 173-181.

De Pablos, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id = 78016225013

Elisondo, R. (2013a). ¡Hice un collage como Antonio Berni! Recursos educativos abiertos, arte y creatividad. En J. Crespo (coord.), Estudios sobre arte actual (pp. 117-144). Málaga: Eumed. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo = 4347027

Elisondo, R. (2013b). Potencialidades creativas en contextos cotidianos. En D. Donolo y R. Elisondo (coords.), Estudio de creatividad. Las travesías de Alfonsina, de Astor, de Julios y de Marías (pp. 47-390). La Laguna, Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social. Recuperado de http://www.cuadernosartesanos.org/10CBA.pdf

Elisondo, R. y Donolo, D. (2013). La lámpara maravillosa y la creatividad. Experiencias en la biblioteca. Creatividad y Sociedad, 21. Recuperado de http://www.creatividadysociedad.com/articulos/21/7.%20La%20lampara%20maravillosa%20y%20la%20creatividad.%20Experiencias%20en%20la%20biblioteca.pdf

Elisondo, R. y Donolo, D. (2014a). Sin límites ni fronteras. Ideas para permitir la creatividad en educación. En P. Paoloni, M. Rinaudo, y A. González, Cuestiones en psicología educacional. Perspectivas teóricas y metodológicas orientadas a la mejora de la práctica educativa (pp. 133-162). La Laguna, Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social.

Elisondo, R. y Donolo, D. (2014b). Creatividad e innovación. ¿Cómo lo hacen en investigación y ciencia? La Laguna, Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social. Recuperado de http://issuu.com/revistalatinadecomunicacion/docs/cac65

Elisondo, R., Donolo, D. y Rinaudo, M. (2013a). The unexpected and education: curriculums for creativity. Creative Education, 4(12B), 11-15. Recuperado de http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID = 41270#.VNEEk8aTvJw

Elisondo, R., Donolo, D. y Rinaudo, M. (2013b). No sabemos ni cómo, ni dónde buscar. Alfabetizaciones, tecnologías y ciencias. En Tercer Congreso Internacional de Comunicación Pública de la Ciencia. Rosario, Argentina: Universidad Nacional de Rosario. Recuperado de https://copuci.files.wordpress.com/2014/09/ebook-copuci-2013_congreso-internacional-de-comunicacic3b3n-pc3bablica-de-la-ciencia_unrosario.pdf

Elisondo, R., Donolo, D. y Rinaudo, M. (2009). Ocasiones para la creatividad en contextos de educación superior. Revista de Docencia Universitaria, 4. Recuperado de http://www.um.es/ead/Red_U/4/elisondo.pdf

García, R., Ramírez, A. y Rodríguez, M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 43, 15-23.

Glaveanu, V. (2010). Paradigms in the study of creativity: introducing the perspective of cultural psychology. New Ideas in Psychology, 28(1), 79-93.

Glaveanu, V. (2014). The psychology of creativity: a critical reading. Creativity: Theories-Research-Applications, 1(1), 10-32.

González, N. (2012). Alfabetización para una cultura social, digital, mediática y en red. Revista Española de Documentación Científica, número monográfico, 17-45.

Gutiérrez, A. y Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 38, 31-39.

Ipri, T. (2010). Introducing transliteracy. What does it mean to academic libraries? College & Research Libraries News, 71(10), 532-567.

Lee, A. y So, C. (2014). Alfabetización mediática y alfabetización informacional: similitudes y diferencias. Comunicar, 42, 137-146.

López, L. y Aguaded, M. (2015). La docencia sobre alfabetización mediática en las facultades de Educación y Comunicación. Comunicar, 44, 187-195.

Moneréo, C. y Fuentes, M. (2008). La enseñanza y el aprendizaje de estrategias de búsqueda y selección de información en entornos virtuales. En C. Coll y C. Moneréo (eds.), Psicología de la educación virtual (pp. 386-408). Madrid: Morata.

Moneréo, C. y Badia, A. (2012). La competencia informacional desde una perspectiva psicoeducativa: enseñanza basada en la resolución de problemas prototípicos y emergentes. Revista Española de Documentación Científica, número monográfico, 75-99.

Pasadas, C. (2010). Multialfabetización y redes sociales en la universidad. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2). Recuperado de http://rusc.uoc.edu/index.php/rusc/article/viewFile/v7n2-pasadas/v7n2-pasadas

Peña, J. et al. (2011) A review of the socio-cognitive and creative processes in the education mediated by digital environments. Tesis Psicológica, 6, 14-35.

Pérez-Mateo, M., Romero, M. y Romeu, T. (2014). La construcción colaborativa de proyectos como metodología para adquirir competencias digitales. Comunicar, 42, 15-24.

Sierra, C. (2011). La educación virtual como favorecedora del aprendizaje autónomo. Revista Panorama, 5(9), 75-87.

Steinbeck, R. (2011). El design thinking como estrategia de creatividad en la distancia. Comunicar, 37, 27-35.

Toro, J. M. (2004). Crea-ti-vida-d, cuerpo y comunicación. Comunicar, 23, 151-159.

Unesco (2009). Acerca del Programa Información para Todos – PIPT. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/es/communication-and-information/intergovernmental-programmes/information-for-all-programme-ifap/priorities/information-literacy/

Wilson, C. (2012). Alfabetización mediática e informacional: proyecciones didácticas. Comunicar, 39, 15-24.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Licencia de Creative Commons


Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.