Weaving reading and writing in the Spanish language in a Misak indigenous community
design of an intervention strategy
DOI:
https://doi.org/10.15765/pnrm.v17i32.3694Keywords:
Intervention strategy, indigenous community, Misak, reading and writingAbstract
This research is focused in a methodological strategy desig, in pedagogical and didactic terms which point to qualify the Spanish reading and writing elementary school students process, from “El Tranal” education institución of Guambia reservation of Silvia-Cauca Municipality. This strategy is conceived as a way to overcome rooted difficulties on unproductive pedagogical practices, which have been prevented the reading and writing process being meaningful and got studens good and positive results. The research was developed from the social-critical principles paradigm; since its not only identifies and analyzes the problem, but also proposes an solution altrnative meaning with this paradigm; as its pint the action method education research allowed teachers to be participate in the entired pedagogical strategy process designing; whose main contributions were reflecting support on their pedagogical practices, since three dimensions: the academic one, reading and writing as subjects articulating axis by assuming it; the professional, by pedagogical practices of real contexted; and the cultural one, for being the Spanish reading and writing a social tool for indigenous community.
Downloads
References
Alvarado, L. y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigación de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Revista Universitaria de Investigación, 9(2),187-202. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/410/41011837011.pdf
Arocha, T., Cárdenas, B., López, I. y Pérez, R. (2010). Estrategia metodológica para desarrollar la competencia comunicativa en la producción de textos escritos en los estudiantes de primer año de la Facultad de Cultura Física de Ciego de Avila. Revista digital: efdeportes.com, 15(143). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd143/estrategia-metodologica-en-la-produccion-de-textos-escritos.htm
Barriga, F. D. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill. Recuperado de https://www.um.es/documents/378246/2964900/Normas+APA+Sexta+Edici%C3%B3n.pdf/27f8511d-95b6-4096-8d3e-f8492f61c6dc
Campos, Y. (2000). Estrategias de enseñanza aprendizaje. DGENAMDF. Formadores pedagogía formación. [en línea]. Recuperado de http://www.camposc.net/0repositorio/ensayos/00estrategiasenseaprendizaje.pdf
Cassany, D. (2004). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.
Cohen, L. y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La muralla. Universidad Oberta de Ctalunya. Recuperado de http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/77608/2/Metodolog%C3%ADa%20de%20la%20investigaci%C3%B3n_M%C3%B3dulo%201.pdf
Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGrawHill. Universidad de Salamanca. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7081403
Elliott, J. (2010). La investigación-acción en educación, sexta edición. Madrid: Ediciones Morata,S.L. recuperado de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37ELLIOT-Jhon-Cap-1-y-5.pdf
Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1998). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.
Freire, P. (1998). La importancia de leer y el proceso de liberación. Madrid, España: Siglo XXI.
Galeano, M. E. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.
Hamui-Sutton, A. y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Elsevier, 2(1) 55-60. Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://riem.facmed.unam.mx/sites/all/archivos/V2Num01/09_MI_HAMUI.PDF
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica. Recuperado de http://formacion.sigeyucatan.gob.mx/formacion/materiales/4/6/d2/p2/2.%20Leer.y.escribir.en.la.escuela%20Lerner.pdf
Maqueo, A. M (2004). Lenguaje aprendizaje y enseñanza. El enfoque comunicativo de la teoría a la práctica. Noriega: Limusa.
Melero, N. (2012). El paradigma crítico y los aportes de la investigación acción participativa en la transformación de la realidad social: un análisis desde las ciencias sociales. Cuestiones Pedagógicas, 21(14), 339-355. Universidad de Sevilla. Recuperado de https://institucional.us.es/revistas/cuestiones/21/art_14.pdf
Mestres, J. (1994). Cómo construir el proyecto curricular. Barcelona: Vicens Vives Primaria.
Ministerio de Educación Nacional, (2006). Estándares Básicos de Competencias - Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional, (2018). Derechos Básicos - Colombia Aprende. Recuperado de https://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/DBA_Lenguaje.pdf
Programa de educación-periodo 2010, C. I. (2010.). Proyecto educativo Guambiano. Silvia-Cauca: MEN.
Rincón, G. (2012). Los proyectos de aula y la enseñanza y el aprendizaje del lenguaje escrito. Bogotá, D.C., Colombia: Tejer la RED/3.
Rodríguez, M. L. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista electrónica investigación innovación educativa y socioeducativa., 3(1), 29-50. Recuperado de https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/97912/rodriguez.pdf?sequence=1
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Panorama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.