Abstract
The following document presents the findings, strengths and contributions of the development of two experiences of pedagogical practice that contributed to the consolidation of the Ranitomeya Research Seed of herpetological studies as a scenario that promotes scientific skills in the students of the Maria Medina Institution in the municipality of Fosca, Cundinamarca, through the methodology for the study of the living the EEPE (Teaching of ecology in the schoolyard) which takes advantage of the environment as a laboratory for teaching, conservation and recognition of the environment. The pedagogical practice experiences were carried out in times of pandemic and made possible adjustments in the curricular dynamics, flexibility and evaluation in the classroom, which are evidenced on three fronts: first, the one related to the conceptual and procedural elements and attitudinal that were consolidated in the students after carrying out the experiences described, secondly, the aspects corresponding to the pedagogical reflections resulting from the practice and finally, the skills and characteristics of the consolidation of the research seedbed as a scenario that enables inquiry and experimentation implemented the environment as a laboratory.
References
Acuña, I. (2006): “Una Visión Integral de la Biodiversidad en Colombia”. Manizales. Universidad de Caldas. <http://lunazul.ucaldas.edu.co/downloads/c01Revista2_4.pdf> [Consulta: 20 de febrero de 2021].
Álvarez, P., & Vega, P. (2009). Actitudes ambientales y conductas sostenibles. Obtenido de Implicaciones para la educación ambiental: <https://www.redalyc.org/pdf/175/17512724006.pdf>[Consulta: 20 de febrero de 2021].
Arango, N; Chaves, M; Feinsinger, P; (2009) “Principios y Práctica de la enseñanza de Ecología en el Patio de la escuela”. Instituto de Ecología y Biodiversidad - Fundación Senda., pp. 10-18.
Ausubel, N. y Hanesian, Y. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 2° Ed. TRILLAS México.
Bados, A., & García Grau, E. (2 de junio de 2014). RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS. Obtenido de Universitat de Barcelona: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/54764/1/Resoluci%C3%B3n%20problemas.pdf
Barrero Espinosa, C., Bohórquez Agudelo, L., & Mejia Pachón, M. P. (enero - junio de 2011). La hermenéutica en el desarrollo de la investigación educativa en el siglo XXI. Obtenido de Universidad de San Buenaventura, sede Bogotá • Facultad de Educación: <https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6280160.pdf> Consulta: 20 de febrero de 2021].
Beltrán Díaz, N., Martínez Ruíz, R., & Perales Rodríguez, J. (2016). Guía de Anfibios de kis parque nacionales españoles. Obtenido de Red de Parques nacionales: <https://www.miteco.gob.es/va/red-parques-nacionales/red-seguimiento/pima-adapta/guia_anfibios_imprenta_baja_tcm39-61881.pdf> Consulta: 20 de febrero de 2021].
Bonilla-Guachamín, J. A. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89-98. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (1995). Más allá del dilema de los métodos - La investigación en ciencias sociales. Obtenido de https://laboratoriociudadut.files.wordpress.com/2018/05/mas-alla-del-dilema-de-los-metodos.pdf> Consulta: 20 de febrero de 2021].
Castro, R. (1994). La conservación y la gestión de los recursos naturales. Aspectos psicológicos y sociales. En M. Amérigo, J.I. Aragonés y J.A. Corraliza. El comportamiento en el medio natural y construido. Badajoz: Junta de Extremadura.
Feinsinger, P. (2014) El Ciclo de Indagación: una metodología para la investigación ecológica aplicada y básica en los sitios de estudios socio-ecológicos a largo plazo, y más allá., p.451.
Holahan, W. L., (2000). Can free-market environmentalism be mainstream? Teachers' attitudes about economic perspectives on the environment. The Social Studies, 91(5), 232-234.
Kitzinger J. (1995) ‘Introducing focus groups’, British Medical Journal 311: 299-302.
Montoya. 2016. Yellow-bellied poison frog Andinobates fulguritus (Silverstone, 1975). Pp. 274-278. En: T. R. Kahn, E. La Marca, S. Lotters, J. L. Brown, E. Twomey y A. Amézquita (Editores). Aposematic Poison Frogs (Dendrobatidae) of the Andean Countries: Bolivia, Colombia, Ecuador, Perú and Venezuela. Conservation International Tropical Field Guide Series, Conservation International. Arlington, USA.
Moreno Otero, F. (2016). TRABAJOS PRÁCTICOS: UNA SECUENCIA DE ENSEÑANZA PARA POTENCIAR LAS HABILIDADES DE INVESTIGACIÓN EN CIENCIAS. Obtenido de Universidad Pedagógica Nacional: http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/312/TO-18850.pdf?sequence=1&isAllowed=y
O'Shea, M., & Halliday, T. (2002). ¿Qué es un anifbio? En Reptiles and amphibians (Réptiles y anfibios). Barcelona: Ediciones Omega, S.A
Pérez-Mesa, M. R. (2013). Concepciones de biodiversidad: una mirada desde la diversidad cultural. Recuperado de: http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/2584
PLB. (2020) Programa de Licenciatura en Biología. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá. Colombia.
Primack, R., Rozzi, R. C., & Feinsinger, P. (2001). Fundamentos de conservación biológica (No. 333.9516 P9351f Ej. 7 019561). Fondo de cultura económica,
Quesada, J. (2004). “Didáctica de las ciencias experimentales. San José Costa rica. Editorial universidad estatal a distancia” https://books.google.com.co/books?id=HD4CH45sGWcC&pg=PA62&dq=estrategia+didactica&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwi0-Pqs1uXnAhWhl-AKHQQqBPsQ6AEIcTAJ#v=onepage&q=estrategia%20didactica&f=false> [Consulta: 25 de enero de 2021].
Quintero-Corzo, J., Molina, A. M., y Munévar-Quintero, F. I. (2008). Semilleros de investigación: una estrategia para la formación de investigadores. Ministerio de Perú. Recuperado de: http://disde.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/2205
Rojas de Escalona, B. (1 de junio de 2010). Solución de problemas: una estrategia para la evaluación del pensamiento creativo. Obtenido de Revista Universitaria de Investigación: https://www.redalyc.org/pdf/410/41021794008.pdf
Señaris, C. J., Aristeguieta Padrón, M. M., Rojas Gil , H., & Rojas, F. (2018). Guía ilustrada de los anfibios y reptiles del valle de Caracas, Venezuela. Caracas, Venezuela: Ediciones IVIC.
SIB. (2019): “Registros biológicos de la clase Amphibia y Reptilia” Sistema de información sobre biodiversidad de Colombia. <https://datos.biodiversidad.co/search?order=> [Consulta: 20 de enero de 2021].
Toro, N., Gómez, S. F. G., & Jiménez, T. S. (2006). Reconocimiento de especies de anuros por sus cantos, en archivos de audio, mediante técnicas de procesamiento digital de señales. Scientia et technica, 3(32).
Vanegas Ortega, C., & Fuantealba Jara, A. (2019). Teaching professional identity, reflection and pedagogical practice: key considerations for teacher training. Perspectiva educacional, 58(1), 115-138.
Vargas García, V. J. (2015). Guía de identificación de anfibios y reptiles. Lima: Perú LNG.
Vargas N, C., Medellín C, F., Ojeda, G., Castiblanco, Moyano J.., Jiménez, H., Gómez, S. (2016). Encuentro de experiencias. Relatos sobre enseñanza de la biología a través de trabajos prácticos. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.
WWF. (2013). Guía de iniciativas locales para los anfibios. Obtenido de <http://awsassets.wwf.es/downloads/iniciativas_para_anfibios_1.pdf> Consulta: 20 de febrero de 2021].
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Panorama