Incorporation of information and communication technologies (ICT) in formal educational spaces under a social inclusion approach
DOI:
https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3239Keywords:
TIC, education, inclusionAbstract
The purpose of this article is to analyze the incorporation of information and communication technologies (ICT) in formal educational spaces under a social inclusion approach, based on the ideas of Burbules (2008), Brunner (2008), Coll and Martí (2001), Hepp (2008), and Martín (2008), among others. It has Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto been developed under the methodology of documentary analysis framed in the interpretative paradigm with a qualitative approach. Thus, it is possible to say that a documentary analysis has been carried out by reviewing scientific documents to identify and analyze these aspects. After this methodological process, it has been concluded that the configuration of a social inclusion approach guarantees an effective incorporation of information and communication technologies (ICT) in formal educational spaces. Ths, a broad and deep reflection is required that leads to a
rethinking of teaching and learning methods and their classical structures, implying a transformation of thinking leading to the deployment of actions that go far beyond the simple incorporation of computer equipment in the classroom.
Downloads
References
Abela, A. (2001). Las técnicas del análisis de contenido: una revisión actualizada.
Barcelona: Centro de Estudios.
Burbules, N. (2008). Riesgos y promesas de las TIC en la educación. Ponencia
del Seminario Internacional Cómo las TIC transforman la escuela. Buenos
Aires, Argentina: Unicef.
Brunner J. (2008). ¿Una sociedad movilizada hacia las TIC? Ponencia del
Seminario Internacional: Cómo las TIC transforman la escuela. Buenos
Aires, Argentina: Unicef.
Coll, C., & Martín, E. (2001). Vigencia del debate curricular. Aprendizajes
básicos, competencias y estándares. Revista PRELAC, 3(3), 6-27.
Cortina, A. (2017). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía.
Madrid: Alianza Editorial.
Diaz-Maggioli, G. (2019). Professional development for language teachers.
Montevideo: ERIC Digest.
Gadamer, H. (1999). Verdad y Método. Vol I y II. Madrid: Sígueme.
Habermas, J. (2016). Teoría de la acción comunicativa IV. Madrid: Taurus.
Hepp P., (2011). El desafío de las TIC como instrumento de Aprendizaje.
Ponencia del Seminario Internacional: Cómo las TIC transforman la
escuela. Buenos Aires, Argentina: Unicef.
Icfes. (2021). Guía de Lineamientos Pruebas y Evaluaciones. Bogotá: Instituto
Colombiano de Fomento de la Educación Superior.
Martín E., (2011). El impacto de las TIC en el aprendizaje. Ponencia del
Seminario Internacional: Cómo las TIC transforman la escuela. Buenos
Aires, Argentina: Unicef.
MEN. (1998). Lineamientos Curriculares de Lenguaje. Bogotá, Colombia:
Ministerio de Educación Nacional.
MEN. (2006). Estándares Básicos de Lengua Castellana. Bogotá, Colombia:
Ministerio de Educación Nacional.
MEN. (2016). La familia, una aliada estratégica en los procesos formativos.
Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
MEN. (2017). Guía de uso pedagógico de la Colección Territorios Narrados.
Bogotá: Leer es Mi cuento - PNLE.
MEN. (2020). Juntos para existir, convivir y aprender. Bogotá, Colombia:
Ministerio de Educación Nacional.
Nickerson, R. (2017). Enseñar a Pensar aspectos de la aptitud intelectual.
Barcelona: Paidós.
PANORAMA, 2022, vol. 16, núm. 30, Enero-Junio, ISSN: 1909-7433 / 2145-308X
PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc
Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto
Pérez, G. (2004). Investigación Cualitativa: Retos e interrogantes I y II. Madrid:
La Muralla.
Sánchez, P., & Rodríguez, D. (2004). Ciudadanía e interculturalidad: claves para
la educación del siglo XXI. Educación Siglo XXI, (22), 19-37.
Tedesco J., (2008). Las TIC en la agenda de la política educativa. Ponencia del
Seminario Internacional, Cómo las TIC transforman la escuela. Buenos
Aires, Argentina: Unicef.
UNESCO. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Nueva York: Naciones
Unidas.
Vygotsky, L. (1978). Mind in society: the development of higher psychological
processes. Cambridge: Harvard University Press.
Wimmer, D., & Dominick, R. (1996). La investigación científica de los medios de
comunicación. Una Introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.