Incorporation of information and communication technologies (ICT) in formal educational spaces under a social inclusion approach
PDF ESPAÑOL (Spanish)
EPUB ESPAÑOL (Spanish)
HTML ESPAÑOL (Spanish)
XML ESPAÑOL (Spanish)

Keywords

TIC
education
inclusion

How to Cite

Incorporation of information and communication technologies (ICT) in formal educational spaces under a social inclusion approach. (2022). Panorama, 16(30), 243-260. https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3239

Abstract

The purpose of this article is to analyze the incorporation of information and communication technologies (ICT) in formal educational spaces under a social inclusion approach, based on the ideas of Burbules (2008), Brunner (2008), Coll and Martí (2001), Hepp (2008), and Martín (2008), among others. It has Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto been developed under the methodology of documentary analysis framed in the interpretative paradigm with a qualitative approach. Thus, it is possible to say that a documentary analysis has been carried out by reviewing scientific documents to identify and analyze these aspects. After this methodological process, it has been concluded that the configuration of a social inclusion approach guarantees an effective incorporation of information and communication technologies (ICT) in formal educational spaces. Ths, a broad and deep reflection is required that leads to a
rethinking of teaching and learning methods and their classical structures, implying a transformation of thinking leading to the deployment of actions that go far beyond the simple incorporation of computer equipment in the classroom.

PDF ESPAÑOL (Spanish)
EPUB ESPAÑOL (Spanish)
HTML ESPAÑOL (Spanish)
XML ESPAÑOL (Spanish)

References

Abela, A. (2001). Las técnicas del análisis de contenido: una revisión actualizada.

Barcelona: Centro de Estudios.

Burbules, N. (2008). Riesgos y promesas de las TIC en la educación. Ponencia

del Seminario Internacional Cómo las TIC transforman la escuela. Buenos

Aires, Argentina: Unicef.

Brunner J. (2008). ¿Una sociedad movilizada hacia las TIC? Ponencia del

Seminario Internacional: Cómo las TIC transforman la escuela. Buenos

Aires, Argentina: Unicef.

Coll, C., & Martín, E. (2001). Vigencia del debate curricular. Aprendizajes

básicos, competencias y estándares. Revista PRELAC, 3(3), 6-27.

Cortina, A. (2017). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía.

Madrid: Alianza Editorial.

Diaz-Maggioli, G. (2019). Professional development for language teachers.

Montevideo: ERIC Digest.

Gadamer, H. (1999). Verdad y Método. Vol I y II. Madrid: Sígueme.

Habermas, J. (2016). Teoría de la acción comunicativa IV. Madrid: Taurus.

Hepp P., (2011). El desafío de las TIC como instrumento de Aprendizaje.

Ponencia del Seminario Internacional: Cómo las TIC transforman la

escuela. Buenos Aires, Argentina: Unicef.

Icfes. (2021). Guía de Lineamientos Pruebas y Evaluaciones. Bogotá: Instituto

Colombiano de Fomento de la Educación Superior.

Martín E., (2011). El impacto de las TIC en el aprendizaje. Ponencia del

Seminario Internacional: Cómo las TIC transforman la escuela. Buenos

Aires, Argentina: Unicef.

MEN. (1998). Lineamientos Curriculares de Lenguaje. Bogotá, Colombia:

Ministerio de Educación Nacional.

MEN. (2006). Estándares Básicos de Lengua Castellana. Bogotá, Colombia:

Ministerio de Educación Nacional.

MEN. (2016). La familia, una aliada estratégica en los procesos formativos.

Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.

MEN. (2017). Guía de uso pedagógico de la Colección Territorios Narrados.

Bogotá: Leer es Mi cuento - PNLE.

MEN. (2020). Juntos para existir, convivir y aprender. Bogotá, Colombia:

Ministerio de Educación Nacional.

Nickerson, R. (2017). Enseñar a Pensar aspectos de la aptitud intelectual.

Barcelona: Paidós.

PANORAMA, 2022, vol. 16, núm. 30, Enero-Junio, ISSN: 1909-7433 / 2145-308X

PDF generado a partir de XML-JATS4R por Redalyc

Proyecto académico sin fines de lucro, desarrollado bajo la iniciativa de acceso abierto

Pérez, G. (2004). Investigación Cualitativa: Retos e interrogantes I y II. Madrid:

La Muralla.

Sánchez, P., & Rodríguez, D. (2004). Ciudadanía e interculturalidad: claves para

la educación del siglo XXI. Educación Siglo XXI, (22), 19-37.

Tedesco J., (2008). Las TIC en la agenda de la política educativa. Ponencia del

Seminario Internacional, Cómo las TIC transforman la escuela. Buenos

Aires, Argentina: Unicef.

UNESCO. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Nueva York: Naciones

Unidas.

Vygotsky, L. (1978). Mind in society: the development of higher psychological

processes. Cambridge: Harvard University Press.

Wimmer, D., & Dominick, R. (1996). La investigación científica de los medios de

comunicación. Una Introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.