Simulations in PhET as a strategy in times of COVID-19 to generate meaningful learning by enhancing the ability to explain phenomena.
DOI:
https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3135Keywords:
Learning, distance learning, teaching strategy, chemistry, educational resourceAbstract
The Francisco José de Caldas Educational Institution (IEFJC) of the municipality of La Sierra Cauca carried out adaptation processes of educational technologies to face the effects caused by social isolation due to COVID 19. In this sense, an investigation was carried out to develop a pedagogical strategy that will contribute to the generation of meaningful learning by enhancing the explanation of phenomena in chemistry by implementing simulations in PhET. The methodology had a mixed approach with a dominant model concurrent nested or embedded design (DIAC) applied to a group of 30 students out of eleven corresponding to the population and sample. The procedure was carried out in four phases with organized and structured activities under the modality of work at home during 20 weeks of the 2020 school year.
The generation of significant learning in chemistry was considered as a dependent variable and the implementation of simulations in PhET and the pedagogical strategy as independent variables. The quantitative data analysis was done with a t-student test from the results obtained in the pretest and posttest tests that yielded a significant difference in each subcompetence before applying the strategy (51.2%) and after applying it (66.1%). On the other hand, the qualitative results were obtained from the analysis of what was recorded in the field diary and from the initial and final surveys evaluated with the Likert scale, where the students stated that the simulator contributed to their training and motivational process.
The results of the evaluation of the impact of the strategy allowed to conclude that the research developed fulfilled the proposed objectives and allowed to validate the research hypothesis, that is, significant learning is generated by enhancing the explanation of phenomena in gaseous substances when using simulations in PhET.
Downloads
References
Amadeu, X., Rute, X., y Leal, J. (2013). Ventajas del uso de simulaciones por ordenador en el aprendizaje de la física. Enseñanza de la Ciencia. Revista de Investigación y experiencias didácticas, 31 (3), p. 177-188.
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidos Ibérica, S.A ed.
Bentivenga, M., Giorgini, D., y Bombelli, E. (2018). Uso de simuladores como recurso educativo para facilitar la enseñanza y aprendizaje de las leyes de Newton. Análisis descriptivo preliminar. VI Jornadas Nacionales. IV Jornadas Latinoamericanas de Investigadores/as en Formación en Educación. Buenos Aires, Argentina.
Carrión-Paredes, F. A., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Simulador virtual PhET como estrategia metodológica para el aprendizaje de Química. CIENCIAMATRIA, 6(3), 193–216. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.396
Crespo, E. (2013). El uso de las simulaciones educativas en la enseñanza de conceptos de ciencias y su importancia desde la perspectiva de los estudiantes candidatos a maestros.(Tesis de doctorado). Recuperado de https://gurabo.uagm.edu/sites/default/files/uploads/Centro-Estudios-Doctorales/Tesis_Doctorales/2013/ECrespo.pdf
Del Rocío, M. y Montes, J. (2018). Perception of students on meaningful learning and teaching strategies in blended learning. [Percepción de los Estudiantes sobre el Aprendizaje Significativo y Estrategias de Enseñanza en el Blended Learning] REICE.Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educacion, 16(1), p. 73-88. doi:10.15366/reice2018.16.1.005
Delgado Pérez, N., Kiauzowa, M., & Escobar Hernández, A. (2021). Simulador virtual PhET para aprender Química en época de COVID-19. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2641
Díaz, J. (Mayo de 2017). Importancia de la simulación Phet en la enseñanza y el aprendizaje de fracciones equivalente. doi:http://dx.doi.org/10.18359/reds.2011
Gómez, A. (2006). Construcción de explicaciones científicas escolares. Revista Educación y Pedagogía, XVIII, (45), p. 73-83.
Gómez, Ja (2012). Diseño de una unidad didactica como estrategia para abordar la enseñanza - aprendizaje de las leyes de los gases ideales en el grado 11 de la I.E INEM "José Felix Restrepo". (tesis de maestría) Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/10402/71745797.2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P.(2018). Metodología de la Investigación (6ta Ed.).México: McGraw-Hill Interamericana.
ICFES (2019). Reporte de resultados del examen saber 11° por aplicación 2019-4. Bogotá, Colombia.
ICFES. (2019). Marco de Referencia para la Evaluación. Bogotá, Colombia.
Jorba, J., Gómez, I. y Part, A. (2000). Hablar y escribir para aprender. Uso de la lengua en situación de enseñanza-aprendizaje desde las áreas curriculares.Barcelona: Síntesis.
Kolb, D. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and develpment. New Jersey: Prentice Hall.
Lopez B, A. (2016). LA SIMULACIÓN, UNA HERRAMIENTA PARA EL APRENDIZAJE DE LOS CONCEPTOS FÍSICOS (trabajo Maestría). Medellín, Colombia.
Marinelli, H., Ortiz, E., Bergamaschi, A., Sánchez, Á., Noli, A., Guerrero, M., Alfaro, M., Aubourg, S., Rivera, M., Scannone, R., Vásquez, M., Viteri., A. (2020). La educación en tiempos del coronavirus. Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. (IDB-DP-00768). Banco Interamericano de Desarrollo.
Moreira, M. (2012). ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? Qurriculum, p. 29-56.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2004). GUÍAS No 7 Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. (1era Ed.) Bogotá: Taller espantapajaros.
Pacheco, A. R., Lorduy, D. J., & Páez, J. C . (2021). Criterios de una secuencia didáctica utilizando simuladores PhET asociados a experiencias de laboratorio para la enseñanza de la química. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (Número Extraordinario), 727-733. Recuperado a partir de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/15181
Pavón, C. (2014). Medida de la eficacia de las simulaciones digitales como facilitadores del aprendizaje de Física y Química en 2° de bachillerato. (Trabajo de maestria). Huelva, España. Recuperado de https://reunir.unir.net/handle/123456789/2668
Peñata, A., Camargo, E., y Garcia, L. (2016). Implementación de simulaciones virtuales en la enseñanza de física y química para la educación media en la subregión del Urabá, Antioquia. (Trabajo de maestria). Medellin, Colombia. Recuperado dehttps://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/2589/Trabajo%20de%20Grado%20de%20Alberto%20Pe%c3%b1ata%2c%20Ervin%20Camargo%20y%20Luis%20Felipe%20Garc%c3%ada.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rivera, K., y Rosero, L. (2021). Aprendizaje significativo potenciando la competencia explicación de fenómens en química utilizando simulaciones en PhET en estudiantes de grado once. (Trabajo de maestria).Popayán, Cauca.
Romero, F. (2009). Aprendizaje significativo y constructivismo. Temas para la educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza.
Rosas, R. y Sebastián, C. (2008). Piaget, vigotski y maturana.co¡/structivismo a tres voce (1era ed.). Argentina: Aique.
Saldarriaga, P., Bravo, G., y Loor-Rivadeneira, M. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Revista científica Dominio de las Ciencias, 2 (3), p.127-137.
Triana, M. (2012). Propuesta experimental aplicada al aula para la enseñanza del tema de gases. (Tesis de Maestría). Bogotá. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/8872/1/mauriciotrianamora.2012.pdf
Vásquez, I. (s.f). Aportaciones del « constructivismo » de vygotsky a la enseñanza de español como lengua extranjera. Recuperado de https://psaprendizaje.weebly.com/uploads/6/3/5/7/6357007/aportes_vigotzky_espaol_como_lengua_extranjera.pdf
Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Fromación del Profesorado, 30 (2), p. 103-114
Zaragoza, E., Freitas, R., Díaz, S., Hernández, D., Villalobos, R., Olmos , L., Orozco E., González R., villalobos, C., Ocegueda, M. (2017). Estrategias didácticas en la enseñanza-aprendizaje: lúdica y retroalimentación en el estudio de Química conceptual en alumnos de la Escuela Preparatoria Regional de Atotonilco. Amazonia. Revista de Educação em Ciências e Matemática, 13 (26), p.69-81.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.