Effects of the pandemic on the development of university educational practice: A case study
PDF ESPAÑOL (Spanish)
EPUB ESPAÑOL (Spanish)
HTML ESPAÑOL (Spanish)
XML ESPAÑOL (Spanish)

Keywords

práctica educativa
pandemia

How to Cite

Effects of the pandemic on the development of university educational practice: A case study. (2022). Panorama, 16(30), 120-138. https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3130

Abstract

The situation of confinement as a result of the pandemic caused the educational process to reinvent alternatives of attention to the students, who have had to stay at home and who cannot lose the opportunity to be assisted in their learning process; In addition, the situation that deprives them of attending the classrooms, generated that the levels of academic insufficiency were growing, besides the difficulty to develop the class, due to the fact that some university students do not have the technological means to attend their academic responsibilities; added to this, there was the psychological affectation with the emergence of emotions that counteract the state of mind of the educational community. The present research work was proposed with the objective of analyzing the effects of the confinement established by the pandemic in the psycho-emotional aspect and in the development of university educational practices with the purpose of strengthening processes and strategies for the improvement of student learning; the work is located in a quantitative paradigm with a non-experimental approach, correlational type of research and an interpretative descriptive study on the affectation that the pandemic has caused in the development of the educational practice and the generation of emotions in the psychological and emotional aspect of the educational community; The existence of the enormous gap in access to new technologies, the little experience that teachers have in the use of these technologies, as well as the academic performance levels that are not as expected, the struggle between what is real and what is indispensable, in addition to the emotions of stress, anxiety and frustration that this confinement has generated, were verified

PDF ESPAÑOL (Spanish)
EPUB ESPAÑOL (Spanish)
HTML ESPAÑOL (Spanish)
XML ESPAÑOL (Spanish)

References

Abril-Lancheros, M. (2021). Proceso de aprendizaje en la pandemia. Revista Panorama, 15(28).

Alaníz-Zurutuza, E. (2021). Educación y cultura política en el México que se avecina. Editorial Harper Collins, México

Albalá-Genol, M., & Guido, J. (2020). La brecha socioeducativa derivada del Covid-19: posibles abordajes desde el marco de la justicia social. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 1(1), 173-194. DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.101

Almodóvar-López, M., Atiles, J., Chavarría-Vargas, A., Dias, M., & Zúñiga-León, I. (2020). La enseñanza remota no viene sin retos. Revista Electrónica Educare, 24(1), 55-59. DOI: 10.15359/ree.24-S.15

Álvarez, H., Arias, E., Bergamaschi, A., López, A., Noli, A., … & Viteri, A. (2020). “La educación en tiempos del coronavirus: los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19”, Documento para Discusión, No. IDB-DP-00768, Washington, D.C., Banco Interamericano de Desarrollo (BID) https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-en-tiempos-del-coronavirus-Los-sistemas-educativos-de-America-Latina-y-el-Caribe-ante-COVID-19.pdf

Baptista-Lucio, P., Almazán-Zimerman, A., Loeza-Altamirano, C., López-Alcaraz, V., & Cárdenas-Domínguez, J. (2020). Encuesta Nacional a Docentes ante el COVID-19. Retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(No. Esp), pp. 41-88. DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.96

CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia COVID 19. Informe. UNESCO

Cruz-Guzmán, O., & Benítez-Granados, J. (2020) Las crisis también pueden promover el aprendizaje, impacto del Covid-19 en prácticas docentes. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 1(1), 291-302. DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.114

Espinosa, Y., Mesa, D., Díaz, Y., Caraballo, L., & Mesa, M. (2020). Estudio del impacto psicológico de la COVID-19 en estudiantes de Ciencias Médicas, Los Palacios. Revista Cubana de Salud Pública, 46(Suplemento especial): e2659.

Francesc, P. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Fundación Carolina, Madrid, España.

González, L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por Covid-19. Blog académico. Universidad Autónoma de Chiapas. https://espacioimasd.unach.mx/index.php/Inicio/article/view/249/782

Guizado, R. (2021). La pandemia del Covid-19 como experiencia límite del sentido de la existencia del ser humano posmoderno. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (30). https://www.redalyc.org/journal/4418/441865250012/441865250012.pdf

Heredia, Y. (2020). El desarrollo emocional es tan importante como el académico. Observatorio de Innovación Educativa, blog académico, Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/importancia-del-desarrollo-emocional-estudiantes

Jiménez-Sánchez, C. (2020). Impacto de la Pandemia por SARS-CoV2 sobre la Educación. Revista Electrónica Educare, 24(1). https://www.redalyc.org/journal/1941/194165541001/194165541001.pdf

Jiménez-Sánchez, S. (2020). Integración crítica de las tecnologías emergentes en la formación docente: mirando hacia el futuro. Revista Electrónica Educare, 24(1). DOI: 10.15359/ree.24-S.11

Justo, S., & Ramírez, M. (2020). Talleres emergentes de formación docente. Itinerarios para el re - encuentro. El sentido de la tarea docente en tiempos de contingencia. Educación básica. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. México.

Lozano-Díaz, A., Fernández-Prados, J., Figueredo-Canosa, V., & Martínez-Martínez, A. (2020). Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online. International Journal of Sociology of Education, Special Issue: COVID-19 Crisis and socioeducative inequalities and strategies to overcome them, 79-104. http://doi.org/10.17583/rise.2020.5925

Muñoz-Galiano, I; González-García, E., & Beas-Miranda, M. (2021). Retos educativos y sociales en tiempos de confinamiento. Educere, 25(80), 131-146. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35666280012

Norman-Acevedo, E.; Daza-Orozco, C. (2020). Construcción de contenidos para la enseñanza virtual: retos coyunturales en el confinamiento. Revista Panorama, 14(27).

Oliva, H. (2020). La educación en tiempo de pandemias: visión desde la gestión de la Educación Superior. Universidad de Guadalajara.

Organización Mundial de la Salud, OMS. (2020). Disease outbreak news - China. https://www.who.int/es/emergencies/disease-outbreak-news/item/2020-DON229

Oviedo, M. (2021). La educación en tiempos del COVID desde la epistemología social de Thomas Popkewitz. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (31), 211-235. DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n31.2021.08

Penabad-Camacho, M., Márquez-Barquero, M., Peña-Conejo, L., & Revuelta-Sánchez, I. (2020). Calidad de vida y educación en tiempos de pandemia: una reflexión desde las ciencias del movimiento humano. Revista Electrónica Educare, 24(1), 47-50. DOI: 10.15359/ree.24-S.13

Plá, S. (2020). La pandemia en la escuela: entre la opresión y la esperanza. En Educación y pandemia, una visión académica. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. UNAM

Rivas, P. (2020) Después del Virus Covid-19 (d.CV.) no seremos los mismos, antes (a.CV.) tampoco lo éramos y no lo sabíamos. Educere, 24(79), 493-502. https://www.redalyc.org/journal/356/35663293001/35663293001.pdf

Rodríguez-Rodríguez, J., Gómez-López, S., Suelves-Marín, D., & Rodríguez-Castro, M. (2020) Materiales didácticos digitales y coronavirus en tiempos de confinamiento en el contexto español. Praxis educativa, 15. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15776.056

Rojas, O., Martínez, M., & Riffo, R. (2020). Gestión directiva y estrés laboral del personal docente: mirada desde la pandemia Covid-19. Revista on line de Política e Gestão Educacional, 24(3), 1226-1241. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14360.

Rosario-Rodríguez, A., González-Rivera, J., Cruz-Santos, A., & Rodríguez-Ríos, L. (2020). Demandas tecnológicas, académicas y psicológicas en estudiantes universitarios durante la pandemia por COVID-19. Revista Caribeña de Psicología, 4(2), 176-185. https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4915

Ruiz-Balza, A. & García-Ramírez, J. (2020). ¿Cambio o Mutación? Reflexiones acerca de las prácticas y procesos educativos universitarios a partir del confinamiento por la pandemia global Covid-19. Perspectivas: Revista Científica de la Universidad de Belgrano, 3(2).

Ruiz G. (2020). Pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Vol. 25, NÚM. 85, pp. 229-237 (ISSN: 14056666 • ISSN-e 25942271)

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://www.doi.org/10.4185/RLCS2020-1466

Vahratian, A., Blumberg, S., Terlizzi, E., & Schiller, J. (2021). Symptoms of Anxiety or Depressive Disorder and Use of Mental Health Care Among Adults During the COVID-19 Pandemic — United States, August 2020–February 2021. Morbidity and Mortality Weekly Report, 70(13).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.