¿ESTRATEGIAS PARA EL APRENDIZAJE O PARA LA CONECTIVIDAD? ESTUDIO DE CASO DE LAS ESTRATEGIAS APLICADAS EN UN COLEGIO DISTRITAL DE BOGOTÁ D.C DURANTE LA PANDEMIA.
PDF ESPAÑOL (Spanish)
EPUB ESPAÑOL (Spanish)
HTML ESPAÑOL (Spanish)
XML ESPAÑOL (Spanish)

Keywords

Emergency Remote Teaching
educational strategies
secondary education
education in the pandemic

How to Cite

Nieto-Yanquén, Y. S., & Cruz-Gómez, C. E. (2022). Panorama, 16(30), 61-79. ¿ESTRATEGIAS PARA EL APRENDIZAJE O PARA LA CONECTIVIDAD? ESTUDIO DE CASO DE LAS ESTRATEGIAS APLICADAS EN UN COLEGIO DISTRITAL DE BOGOTÁ D.C DURANTE LA PANDEMIA. https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3069

Abstract

This article describes the perception that students and teachers of a district school in the city of Bogotá D.C. had about the teaching and learning strategies developed during the COVID-19 pandemic. e information was collected through surveys and the data analysis was carried out through a methodology by frequencies from an interpretive paradigm. As a result, it was possible to identify two types of educational strategies in the aforementioned activities: pedagogical, which accounted for an exercise of creativity and adaptability to improve learning, and operational, which sought to guarantee the continuity of the educational process remotely / virtually. These actions refer to those implemented to improve skills in the use of ICT, in an effort to guarantee the forms and means of communication, remote access and the virtual meeting of teachers and students. While these activities related to the operational nature had a greater presence and mention by the respondents, this emphasis was interpreted with some conditions, guidelines and contexts of the Colombian educational system that, for this particular case study, allowed to point out an important gap in the development of pedagogical activities focused on improving educational quality. However, it was possible to identify some pedagogical transformation initiatives that made it possible to consolidate significant teaching-learning processes for the academic process from a more human perspective

Emergency Remote Teaching, educational strategies, secondary education, education in the pandemic.

PDF ESPAÑOL (Spanish)
EPUB ESPAÑOL (Spanish)
HTML ESPAÑOL (Spanish)
XML ESPAÑOL (Spanish)

References

Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Barcelona, España, Octaedro. Comisión Económica Para América Latina y el Caribe, CEPAL (2020). Sistematización de respuestas de los sistemas educativos de América Latina a la crisis de la COVID-19. [Artículo en línea] Recuperado de: https://www.siteal.iiep.unesco.org/respuestas_educativas_covid_19.

Directiva No. 05 de 2020 [Ministerio de Educación Nacional] Orientaciones para la implementación de estrategias pedagógicas de trabajo académico en casa y la implementación de una modalidad de complemento alimentario para consumo en casa. 25 de marzo de 2020. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-394577_recurso_2.pdf

Diaz Barriga Arceo, Frida y Gerardo Hernández Rojas (1998). “Estrategias de enseñanza para la promoción de aprendizajes significativos” En: Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una Interpretación constructivista. México, McGrawHill.

Díaz Barriga, Á. (14 de mayo de 2020). Educación y pandemia: tensiones, retos y experiencias [Archivo de vídeo]. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación/Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.youtube.com/watch?v=tY6s54jE3iI&ab_channel=IISUEUNAMoficial

Expósito, E., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19: Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), Recuperado de: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/4214. doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214

HERNÁNDEZ, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, L. (2006). Metodología de la Investigación. 4ª edo. México: McGraw Hill.

Hodges, Ch., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. and Bond, A. (2020). e Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review, March 27, 2020. Recuperado de https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

López, A. (2013) La evaluación como herramienta para el aprendizaje. 2a ed. Bogotá: Editorial Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional [MEN] (s.f). Flexibilización curricular. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-82793.html .

Ministerio de Educación Nacional [MEN] (2010). Documento N° 16: Orientaciones Pedagógicas para la Educación Artística en básica y media. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-241907_archivo_pdf_orientaciones_artes.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura- [UNESCO], (2020). La educación en tiempos de pandemia, agosto de 2020, informe COVID-19, CEPAL. UNESCO. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075?locale=es

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OCDE] (2020). El impacto del COVID-19 en la educación-información del Panorama de la Educación (Education At Glance), 2020. Recuperado de: https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/EAG2020_COVID%20Brochure%20ES.pdf

Pérez, C. (10 de abril de 2020). El gran test de las clases [Artículo de Internet] Recuperado dehttps://www.latercera.com/tendencias/noticia/el-grantest-de-las-clases-online/JOJOMO7S2BAB3FNRJYPPHGUZ3I/

Ramos (2020) Coronateaching ¿síndrome o nueva oportunidad para la reflexión? I/II [Artículo de internet] Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/2020/07/02/coronateaching-sindrome-o-nueva-oportunidad-para-la-reflexion-i-ii/#.YPEYLOhKjIU

Secretaría de Educación Distrital SED (2020.a) Circular 005, del 15 de marzo de 2020. Sobre orientaciones de cuidado y protección de los estudiantes frente al covid-19. Bogotá D.C. [en línea] https://educacionbogota.edu.co/portal_institucional/sites/default/files/inline-files/circular0052020.pdf .

Secretaría de Educación Distrital - SED, (2020.b). Circular número 06 de 2020, del 17 de marzo de 2020. Lineamientos para la continuidad en la prestación del servicio educativo en la modalidad no presencial. Bogotá, D.C. Recuperado de: https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/sites/default/files/inline-files/CIRCULAR06DE2020.pdf

Secretaría de Educación Distrital - SED, (2020.c). Circular número 12 de 2020, abril 24. Orientaciones para la continuación de la estrategia “aprende en casa” y el cuidado y protección de los estudiantes durante el aislamiento preventivo obligatorio por la pandemia de Coronavirus COVID-19. Bogotá, D.C. Recuperado desde https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/sites/default/files/2020-04/PW_Circular_12_24_02_2020.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano

Downloads

Download data is not yet available.