From Writer to Journalist: An Analysis of the Weekly Magazine Caras y Caretas from 1915 to 1925
PDF

Palabras clave

Industria cultural
Bienes culturales
Industria editorial
Lectura
Escritura

Cómo citar

From Writer to Journalist: An Analysis of the Weekly Magazine Caras y Caretas from 1915 to 1925. (2024). Panorama, 18(35). https://doi.org/10.15765/w71nb392

Resumen

This article aims to address the professionalization of writing to identify aspects that motivated this process in the field of journalism by an analysis of Buenos Aires’ weekly magazine Caras y Caretas focusing on the period 1915–1925. In particular, we discuss the factors that allowed this process to develop, within the framework of the social, political, and cultural transformations that characterized emerging modernity. To achieve our goal, this article is divided in two sections; in the first section, we present some relevant concepts to understand our topic, and in the second section, we proceed to identify the factors that contributed to the creation of a field of literary production that served as a platform for the professionalization of writing in the field of journalism, as we have stated.

PDF

Referencias

Aldao, J., & Damin, N. (2013). Populismos latinoamericanos en el siglo XX. Apuntes para la actualización de un debate. Historia Caribe, 8(23), 149-169.

Barros-Lémez, Á. (1985). Ciudad, prensa y literatura en el 900 rioplatense. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 11(21/22), 137-149. https://www.jstor.org

Biblioteca Nacional de España. (s.f.). Colección Caras y Caretas (Buenos Aires). Hemeroteca Digital. http://hemerotecadigital.bne.es/results.vm?q=parent:0004080157&lang=es/

Biblioteca Nacional de Maestros. (1999). Ley 1420. Buenos Aires, Argentina. http://internet/

Bourdieu, P. (1996). The rules of art: Genesis and structure of the literary field. Stanford University Press.

Chartier, R. (s.f.). Aprender a leer, leer para aprender. Recuperado de http://journals.openedition.org/nuevomundo/58621#text

Dubois, J. (2014). La institución de la literatura. Editorial Universidad de Antioquia.

Figueroa, A. (2003). La noción de campo literario y las relaciones literarias internacionales. In I. I. Las Heras & M. J. Salinero Cascante (Eds.), El texto como encrucijada: Estudios franceses y francófonos (pp. 521-534). Universidad de La Rioja.

Ford, A., Rivera, J., & Romano, E. (1984). Medios de comunicación y cultura popular. Editorial Legasa.

Garbedian, M. (2009). España, los españoles y la Argentina a través de la mirada de El Correo Español (1972-1905). In Prensa argentina siglo XIX: Imágenes, textos y contextos. Editorial Teseo.

Losada, L. (2013). Convenciones culturales y estilos de vida. La élite social de la Argentina de entreguerras en las crónicas sociales de la revista Caras y Caretas (1917-1939). Historia Social y de la Educación, 2(2), 152-175.

Malosetti, L. (2007). Los primeros modernos: Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX. Fondo de Cultura Económica.

Marín, P. (2017). Las empresas editoriales de Arturo Zapata (1926-1954). Lingüística y Literatura, 71, 131-151.

Moraña, A. (2008). La propaganda, la moda y el consumo en la revista Caras y Caretas (Argentina 1898-1910). Estudios: Revista de Investigaciones Literarias y Culturales, 16(32), 249-273.

Parada, A. (2013). Cruces y perspectivas de la cultura escrita en Argentina: Historia de edición, el libro y la lectura. Editorial Facultad de Filosofía y Letras.

Rocca, P. (s.f.). Impresos y mediaciones en la primera gauchesca rioplatense (1819–1851). Recuperado de https://www.revistas-culturales.de/es/buchseite/pablo-rocca-impresos-y-mediaciones-en-la-primera-gauchesca-rioplatense-1819%E2%80%931851

Romano, E. (1998). La oferta literaria inicial de Caras y Caretas. Hispamérica, 27(79), 19-28.

Sarlo, B. (1988). Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Ediciones Nueva Visión.

Szir, S. (2009). De la cultura impresa a la cultura de lo visible. Las publicaciones periódicas ilustradas en Buenos Aires en el siglo XIX. In Prensa argentina siglo XIX: Imágenes, textos y contextos. Editorial Teseo.

Szir, S. (2013). Reporte documental, régimen visual y fotoperiodismo. La ilustración de noticias en la prensa periódica en Buenos Aires (1850-1910). Caiana, 3. Centro Argentino de Investigaciones de Arte.

Viguera, A. (1993). "Populismo" y "neopopulismo" en América Latina. Revista Mexicana de Sociología, 55(3), 49-66.

Vilas, C. (1988). El populismo latinoamericano: Un enfoque estructural. Desarrollo Económico, 28(111), 323-352.

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.

Derechos de autor 2024 Panorama