Development of Geometrical Reasoning Levels according to the Van Hiele’s Model and Its Relationship with Learning Styles
PDF (Spanish)

Keywords

Geometrical reasoning
Van Hiele’s Model
learning phases
learning styles.

How to Cite

Development of Geometrical Reasoning Levels according to the Van Hiele’s Model and Its Relationship with Learning Styles. (2015). Panorama, 9(16), 44-54. https://doi.org/10.15765/pnrm.v9i16.635

Abstract

The objective of this article was to evaluate the effectiveness of Van Hiele’s Model regarding the progress in the geometrical reasoning of students that belong to the seventh grade at an official institution in Córdoba (Colombia) and their relationship with learning styles. The study was carried out from a quasi-experimental quantitative approach and included a test to identify the students’ level of geometrical reasoning before and after the intervention, the application of an educational sequence of the polygons –keeping into account the learning styles of the Van Hiele’s Model–, as well as a test to identify learning styles. The analysis of the results was carried out through the Wilcoxon, Mann-Whitney, and Chi Square Non-parametric Tests (available with the SPSS 17 software). It is important to highlight that the students were able to improve significantly regarding their degree of acquisition at Van Hiele’s 1 and 2 levels after the educational sequence intervention. It was also found, as in previous studies, that the prevailing style was the reflexive. However, there were no significant differences between style levels and reasoning levels. Hence, it is possible to conclude that the model was efficient for the majority of students regardless of their learning style.

PDF (Spanish)

References

Alonso García, C. M. y Gallego Gil, D. J. (2006). Características de los estilos de aprendizaje. En Estilos de Aprendizaje. Recuperado de http://www.estilosdeaprendizaje.es/menuprinc2.htm

Baptista Lucio, P., Fernández Collado, C. y Hernández Sampieri, R. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.

Benavidez Ormaza, V. (2010). Las evaluaciones de logros educativos y su relación con la calidad de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 53, 83-96.

Blanco, G. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. Reice: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3).

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (1998). Matemáticas. En Serie lineamientos curriculares. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339975_matematicas.pdf

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2006-2008). Revolución educativa: Plan Sectorial de Educación (2006-2008). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-152036_archivo_pdf.pdf

Corberán Salvador, R. (1994). Diseño y evaluación de una propuesta curricular de aprendizaje de la geométrica en enseñanza secundaria basada en el modelo de razonamiento de Van Hiele. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.

Corzo, J. (2005). Estadística no paramétrica. Métodos basados en rangos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Flores Salazar, J. V. (2006). El origami como recurso didáctico para la enseñanza de la geometría. Recuperado de http:/www.iberomat.uji.es/carpeta/posters/jesus_flores.doc

Gallego Gil, D. J. y Nevot Luna, A. (2008). Los estilos de aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista Complutense de Educación, 19(1), 95-112.

García Cué, J. L., Santizo Rincón, J. A. y Alonso García, C. M. (2009). Instrumentos de medición de estilos de aprendizaje. Journal of Learning Styles, 2(4).

González, N. y Larios, V. (2000). El doblado de papel: una experiencia en la enseñanza de la geometría. México: Universidad Autónoma de Querétaro.

Gutiérrez, A., Jaime, D. y Fortuny, J. M. (1991). An alternative paradigm to evaluate theacquisition of the van Hiele levels. Journal for Research in Mathematics Education, 22(3), 237-251.

Jaime, A. (1993). Aportaciones a la interpretación y aplicación del modelo de Van Hiele: la enseñanza de las isomerías. La evaluación del nivel de razonamiento (Tesis de doctorado, Universidad de Valencia).

Jaime, A. y Gutiérrez, A. (1994). Modelo de un diseño de prueba para evaluar los niveles de Van Hiele. En Proceedings of the 18th PME Conference (pp. 41-48).

Luengo González, R. y González Gómez, J. J. (2005). Relación entre los estilos de aprendizaje, el rendimiento en matemáticas y la elección de asignaturas optativas en alumnos de ESO. Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 11(2), 3.

Morales, C. (2011). Competencias matemáticas y desarrollo del pensamiento espacial. Una aproximación desde la enseñanza de los cuadriláteros (Tesis de maestría, Universidad de la Amazonia, Colombia).

Moreno Bayardo, M. G. (1993). Introducción a la metodología de la investigación educativa 2. México: Progreso.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación (Unesco) (2005). Informe de seguimiento a la educación para todos en el mundo. El imperativo de la calidad. París.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Licencia de Creative Commons


Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.