Abstract
This article explores gender constructs promoted at educational institutions as well as their impact on the development of leadership styles female graduates have in their professions. To this aim, we researched specialized bibliography and teaching-learning processes held at educational institutions regarding leadership and gender pattern transmissions. The results of this research show meaningful influence from formal educational institutions regarding gender stereotypes. These stereotypes make men and women that work in different organizations tolerate and assimilate gender asymmetric differentiations.
References
Abramo, L. (2004). ¿Inserción laboral de las mujeres en América Latina: una fuerza de trabajo secundaria? Estudios Feministas, 12(2), 224-235.
Alvarado, M., Rangel, O., Ortiz, A. y Sierra, W. (2010). Liderazgo moderno y tendencias gerenciales: cambios paradigmáticos en la gestión de la universidad como empresa del conocimiento. Revista Científica Guillermo de Ochkam, 8(2), 11-22.
Archila, M. (2003). Idas y venidas, vueltas y revueltas. Protestas sociales en Colombia. 1958-1990. Bogotá: Cinep/Icanh.
Barón, J. y Cepeda, L. (2012). Segregación educativa y la brecha salarial por género entre los recién graduados universitarios en Colombia. Documentos de trabajo sobre economía regional, 162, 1-21.
Bass, B. M. y Avolio, B. J. (1994). Shatter the glass ceiling: women may make better managers. Human Resource Management, 33(4), 549-560.
Baruch, H. (2011). Moving up the ladder: the evolution of female leaders. Recuperado de https://nclp.umd.edu/resources/bookreviews/BookReview-Through_the_Labyrinth-Baruch-2011.pdf
Bello, A. (2002). El androcentrismo científico: para la igualdad de género en la escuela actual. Revista Educar, 29, 91-102.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina (2.ª ed.). Barcelona: Anagrama.
Carrasco, M. J. (2004). Participación y poder de la mujer en las organizaciones educativas. Revista de Educación, 6, 75-87.
Chandler, D. (2011). What women bring to the exercise of leadership. Journal of Strategic Leadership, 3(2), 1-12.
Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2011). Base de graduados administrada por el Observatorio Laboral para la Educación (OLE). Recuperado de http://www.graduadoscolombia.edu.co
Connell, R. W. (1987). Gender and power: society, the person, and sexual politics. Stanford: Stanford University Press.
Connell, R. W. (1998). Enseñar a los chicos: nuevas investigaciones sobre la masculinidad y estrategias de género para la escuela. Kikiriki, 47, 51-68.
Coronel, J., Moreno, E. y Padilla, T. (2002). La gestión y el liderazgo como procesos organizativos: contribuciones y retos planteados desde una óptica de género. Revista de Educación, 327, 157-168.
Correa, M. (2005). La feminización de la educación superior y las implicaciones en el mercado laboral y los centros de decisión política (Tesis de doctorado, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia).
De la Cruz, S. (2006). Análisis de la relación: la mujer en la educación y el trabajo. Fundamentos en Humanidades, 1(2), 271-292.
Díez, E., Terrón, E. y Anguita, R. (2009). Percepción de las mujeres sobre el “techo de cristal” en educación. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 23(1), 27-40.
Domínguez, M. E. (2005). Equidad de género en la educación, ¿qué hemos logrado las mujeres colombianas? Cuaderno del Centro de Estudios Sociales, 13, 3-20.
Eagly, A. y Carli, L. (2007). Through the labyrinth: the truth about how women become leaders. Boston: Harvard Business School Press.
Fuentes, L. (2013). Hacia la equidad género en la educación superior: una interpelación a las políticas educativas. Boletina Semanal de la Escuela de Estudios de Género, 2, 95-104.
Fuentes, L. y Holguín, J. (2006). Reformas educativas y equidad de género en Colombia. En E. Guerrero (comp.), Equidad de género y reformas educativas: Argentina, Chile, Colombia, Perú. Santiago de Chile: Flacso/Iesco.
Garay Madariaga, M. (2010). Comunicación y liderazgo: sin comunicación no hay líder. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 33, 61-72.
Garbanzo, M. y Orozco, H. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Revista Educación, 34(1), 15-29.
Gelvan, S. (2007). Liderazgo y formación de líderes. REMO, 5(12), 10-18.
Giddens, A. (2001). Sociología (4.ª ed.). Madrid: Alianza Editorial.
Goleman, D., Boyatzis, R. y McKee, A. (2002). El líder resonante crea más. El poder de la inteligencia emocional. Barcelona: Plaza & Janes.
Hatch, M. J., Kostera, M. y Kozminski, A. K. (2005). The three faces of leadership. Manager, artist, priest. Malden, MA: Blackwell.
Heller, L. (2007). Las mujeres en organizaciones de América Latina y el Caribe. Aportes teóricos y experiencias concretas. Cali: Red de Mujeres Latinoamericanas y del Caribe en Gestión de Organizaciones.
Lux, M. (2011). Nuevas perspectivas de la categoría de género en la historia: de las márgenes al centro. Historia Crítica, 44, 128-156.
Martínez, A., Noguera, C. E. y Castro, J. O. (2003). Currículo y modernización. Cuatro décadas de educación en Colombia (2.ª ed.). Bogotá: Delfín.
Martins, R. y Sanches, M. (2010). Poder e Liderança: as contribuições de Maquiavel, Gramsci, Hayek e Foucault. Revista de Ciências da Administração, 12(26), 221-243.
Nielsen, J. (2004). The myth of leadership: creating leaderless organizations. Palo Alto, CA: Davies-Black.
Ocampo, M. C., Páez, H. y Villareal, H. (1989). Protagonismo de mujer: organización y liderazgo femenino en Bogotá. Bogotá: Prodemocracia/Fundación Friedrich Naumann.
Padilla, T. (2002). Desarrollo profesional femenino: la identidad de la mujer en el mundo laboral. En E. Moreno y S. Villegas (coords.), Introducción a los estudios de la mujer: una mirada de las ciencias sociales. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Diputación Provincial.
Pariente, J. (2009). Algunas reflexiones en torno al concepto de liderazgo. J. Mendoza y L. Garza (comps.), Procesos de cambio y desarrollo organizacional (pp. 117-145).
Puyal, E. y Sanagustín, V. (2006). El liderazgo empresarial femenino: reflexiones y paradojas. Revista de la UHU, 17, 9.
Rosado, A. M. (2012). Género, orientación educativa y profesional. REMO, 9(22), 34-41.
Sandoval, M. L. (2002). Pierre Bourdieu y la teoría sobre la dominación masculina. Revista Colombiana de Sociología, 7(1), 55-73.
Santos, M. A. (coord.) (2000). El harén pedagógico. Perspectiva de género en la organización escolar. Barcelona: Graó.
Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta.
Stolcke, V. (1996). Antropología del género. El cómo y el porqué de las mujeres. En J. Prat y A. Martínez (eds.), Ensayos de antropología cultural. Homenaje a Claudio Esteva-Fabregat (pp. 335-344). Barcelona: Ariel.
Wills, M. (2007). Inclusión sin representación. La irrupción política de las mujeres en Colombia. 1970-2000. Bogotá: Norma.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.