Epistemological Horizon Widenind for the Construction of New Oranizational Environments in Higher Learnign Institutions
PDF

Keywords

Decision making
learning
participation
organization
complexity

How to Cite

Epistemological Horizon Widenind for the Construction of New Oranizational Environments in Higher Learnign Institutions. (2014). Panorama, 8(14), 60-72. https://doi.org/10.15765/pnrm.v8i14.496

Abstract

This review paper highlights the organizational aspect of the learning process and addresses decision making from the theoretical coordinates of complexity, as a perspective that may provide a new comprehension of problems and their solution mechanisms. Daily practice reveals that behavioral dynamics in an organization are not always a response to optimal decision-making strategies. Higher learning institutions make clear the need of realigning the decision making to the contextual conditions of both the organization and its members. That is a fertile ground for the evaluation of other epistemological stances.

PDF

References

AA. VV. (2004). Una ciencia política desde el sur. La Habana: Félix Varela.

Adler-Bernd, M., Baets, W. y König, R. (2011). A complexity perspective on collaborative decision making in organizations: the ecology of group-perfomance. Journal Information & Management, 48, 157-165.

Aguiar, F. y Francisco, A. de (2007). Siete tesis sobre racionalidad, identidad y acción colectiva. Revista Internacional de Sociología, LXV(46), 63-86.

Allen, P. (2000). Knowledge, ignorance and learning. Emergence, 2(4), 78-103.

Anderson, P. (1999). Complexity theory and organization science. Organization Science, 10(3), 216-232.

Bustamante, M. y Opazo, P. (2004). Hacia un concepto de complejidad: sistema, organización y empresa. FACE SDD, año 2, núm. 3 (Serie de Documentos Docentes).

Capra, F. et al. (2007). Reframing complexity: perspectives from the north and the south. Estados Unidos: ISCE Publishing.

Carletti, G. M. (2006). La construcción de la representación de las prácticas cotidianas de directores escolares: un análisis de la toma de decisiones a partir de la reforma educativa. Revista Fundamentos en Humanidades, VII(14), 239-255.

Cooksey W., R. (2000). Mapping the texture of managerial decision making: a complex dynamic decision perspective. Emergence, 2(2), 102-122.

Courtney, J. (2001). Decision making and knowledge management in inquiring organizations: toward a new decision-making paradigm for DSS. Decision Support System, 31, 17-38.

Delgado Díaz, C. J. (2007). Hacia un nuevo saber. La bioética en la revolución contemporánea del saber. La Habana: Publicaciones Acuario/Centro Félix Varela.

Delgado Díaz, C. J. et al. (1999). Ecología y sociedad. Estudios. La Habana: Instituto Cubano del Libro/Editorial de Ciencias Sociales.

Díaz LLorca, C. Paradojas del trabajo directivo. Material inédito.

Domínguez, G. y Mesanza, J. (2000). Manual de organización de instituciones educativas. Madrid: Editorial Escuela Española (Colección Educación al Día).

Fioretti, G. y Visser, B. (2004). A cognitive interpretation of organizational complexity. E:CO Special Double Issue, 61(2), 11-23.

Foerster, H. von (1991). Las semillas de la cibernética. Barcelona: Gedisa.

Franco Parellada, R. (2002). Modeling of social organizations: necessity and possibility. Emergence, 4(1-2), 131-146.

Fredrickson, J. (1986). The strategic decision process and organizational structure. Academy of Management Review, 11(2), 280-297.

González Casanova, P. (2004). Las nuevas ciencias y las humanidades. Barcelona: Anthropos.

González, J. (2007). Tecnología política: la complejidad reducida. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

Unesco (1998). Declaración sobre la enseñanza superior para el siglo XXI: visión y acciones prioritarias para el cambio y el desarrollo de la enseñanza superior.

Jones, G. (2008). Organizational theory, design and shange, text and cases (5a ed.). Canadá: Pearson International Edition.

Klein, G. (2008). Naturalistic decision making. Human Factor, 50(3), 456-460.

Lissack, M. y Letiche, H. (2002). Complexity, emergence, resilience, and coherence: Gaining perspective on organizations and their study. Emergence, 4(3), 72-94.

López Ospina, G. (2004). Una mirada integral que permita descubrir el sentido y respuestas de la universidad en el futuro (2005-2015). Quito: Unesco.

Maldonado, C. (1999). Visiones sobre la complejidad. Bogotá: El Bosque.

Martínez, E. y Escudey, M. (1998). Evaluación y decisión multicriterio, reflexiones y experiencias. Santiago de Chile: Editorial Universidad de Santiago/Unesco.

Meunier, L. (2009). La reforma universitaria, un fenómeno mundial-balance. Material brindado en la plataforma educativa del Diplomado Virtual Transformación Educativa “Una formación a los saberes globales y fundamentales de la docencia”. Multiversidad Mundo Real Edgar Morin A. C.

Morin, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Unesco.

Morin, E. (2002). El método. En La vida de la vida (t. II, 5a ed.). Madrid: Cátedra/Anaya.

Morin, E. (2003). El método. En La humanidad de la humanidad (t. V). Madrid: Cátedra.

Morin, E. (2009). Sobre la reforma en la universidad. Material brindado en la plataforma educativa del Diplomado Virtual Transformación Educativa: “Una formación a los saberes globales y fundamentales de la docencia”, Multiversidad Mundo Real Edgar Morin A. C.

Münch, H. (2007. Administración: escuelas, proceso administrativo, áreas funcionales y desarrollo emprendedor. Madrid: Pearson.

Nicolescu, B. (1994). La transdisciplinariedad. Manifiesto. Ediciones du Rocher.

Olson, M. (1965). The logic of collective action: public goods and the theory of groups. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Paramio, L. (2009). Decisión racional y acción colectiva. Unidad de políticas comparadas. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Peiró, J. (2004). Psicología de las organizaciones. La Habana: Félix Varela.

Pérez, J. C. (2004). Dirección estratégica en centros educacionales. Material para el Curso de Alta Gerencia Educacional. Cuba: Universidad de Cienfuegos.

Pfeffer, J. y Salancik, G. (1974). Organizational decision making as a political process: the case of a University Budget. Administrative Science Quaterly, 19(2), 135-151.

Pizzorno, A. (1989). Algún otro tipo de alteridad: una crítica a las teorías de la elección racional. Revista Sistema, 88, 27-44.

Price, I. (2004). Complexity, complicatedness and complexity: a new science behind organizational intervention. E:CO Special Double Issue, 6(1-2), 40-48.

Procopluck, M. y Bubacar Djaló, A. (2010). Teoria e prática na construçâo do conhecimento em administraçâo. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, 9(1), 90-103.

Pupo, R. (2009). Educación y pensamiento complejo. Material brindado en la plataforma educativa del Diplomado Virtual Transformación Educativa: “Una formación a los saberes globales y fundamentales de la docencia”. Multiversidad Mundo Real Edgar Morin.

Rahmandad, H. (2008). Effect of delays on complexity of organizational learning. Management Science, 54(7), 1297-1312.

Rivas Tovar, L. A. (2007). Mapa de las teorías de la organización: una orientación para empresas. Gaceta Ideas Concyteg, 2(23).

Rivero, J. (2000, mayo-agosto). Reforma y desigualdad en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 23, 103-133.

Rodríguez Ibañez, J. (1991). Decisión racional versus holismo: ¿una teoría estratégica integral de la acción colectiva? Revista REIS, 54, 21-50.

Rodríguez, Z. (2000). Teoría de la decisión multicriterio: un enfoque para la toma de decisiones. Revista Economía y Desarrollo, 126(1), 40-57.

Rosenberg, D. y Holden, T. (2000). Interactions, technology, and organizational change. Emergence, 2(3), 68-77.

Rybakov, L. (2001). Environment and complexity of organizations. Emergence, 3(4), 83-94.

Sáinz, J. (1990). El análisis de las estrategias en el proceso de toma de decisiones. Revista de Psicología, 42, 31-36.

Scott, R. W. (1992). Organizations: rational, natural and open systems. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Simon, H. (1955). A Behavioral Model of Rational Choice. Quarterly Journal of Economics, 69, 99-118.

Simon, H. (1960). The new science of management decision. Nueva York: Harper and Row.

Soria, R. (2006). La toma de decisiones en el análisis organizacional y la política pública. Tesis (doctorado en economía).

Sotolongo Codina, P. L. y Delgado Díaz, C. J. (2006). La revolución contemporánea del saber y la complejidad social. Hacia unas ciencias sociales de nuevo tipo. Buenos Aires, Clacso.

Souza, Boaventura de (2006). La universidad del siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Madrid: Fondo Editorial Casa de las Américas.

Taylor, F. (1891). Principios de dirección científica. Management, EE. UU.

Unesco (1998). Transdisciplinarity stimulating synergies, integrating knowledge. Unesco/Division of Philosophy and Ethics.

Velilla, M. A. (comp.) (2003). Manual de iniciación pedagógica al pensamiento complejo. Bogotá: Icfes/Unesco/Corporación para el Desarrollo Complexus.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Licencia de Creative Commons


Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.