Hospital classrooms: a life expectancy for children with chronic illness
PDF (Spanish)
XML (Spanish)
HTML (Spanish)
EPUB (Spanish)

Keywords

methodology
curative pedagogy
inclusive education
Hospital
disease

How to Cite

Hospital classrooms: a life expectancy for children with chronic illness . (2023). Panorama, 17(32), 103-118. https://doi.org/10.15765/pnrm.v17i32.3690

Abstract

This research exercise arises from the interest of looking at and knowing educational scenarios outside the regular school, in this case, hospital pedagogy and inclusive education, which academically serve children and young people in a state of chronic illness, avoiding that no delay is generated in their academic process or in their life. A pedagogy where all the integral aspects of the human being are involved and worked, taking into account the recreation, the intellectual, the orientation and the psychological support that can help him face the change of life, and the care he must have for his new condition. Taking into account the formulation of the problem, where a qualitative approach is applied under a methodological scheme of descriptive type, with a sample of 30 children with chronic diseases, applying semi-structured interview and non-participatory observation to parents and medical personnel who are involved in the day to day with patients of chronic pathologies. The results showed that hospitals and clinics do not have personnel, infrastructure, spaces and elements to provide educational services to hospitalized children. It is important to conclude that due to the number of hospitalized children and the long periods they must remain attending to their treatment, it is necessary for health institutions to adopt hospital classrooms, not only as a measure to guarantee the right to education of their patients, but as an effective means to contribute to the recovery of their physical and emotional health. What is sought is that education with curative pedagogy is worked with a multidisciplinary team, involving parents, doctors, psychologists, caregivers, where each child and young person hospitalized feels support and sees that their future can improve.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)
HTML (Spanish)
EPUB (Spanish)

References

Ajzen. (1991). Teoría general de las actitudes. Obtenido de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8906/02CapituloParteI.pdf

Álvarez, C., Maroto, J. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gaceta de Antropología. https://www.researchgate.net/publication/229068734_La_eleccion_del_estudio_de_caso_en_la_investigacion_cualitativa

Bernal Martínez, J. M. (2012). De las escuelas al aire libre a las aulas de la naturaleza. Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, (20), 171–182. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/areas/article/view/144721

Del Valle, M. y Villanezo, I. (1993). El niño enfermo de larga duración no hospitalizado. Una propuesta de intervención. La Pedagogía Hospitalaria en la actualidad. Libro de conferencias, comunicaciones e informes de las V Jornadas de Pedagogía Hospitalaria, 143-145. Oviedo.

García, F. (2012). Las Aulas Hospitalarias. Recuperado el 18 de Agosto de 2018, de Atención educativa en el hospital : https://reddedalo.files.wordpress.com/2012/03/atencic3b3n-educativa-en-el-hospital.pdf

Garrido, J., Menéndez, C., Gómez, P., De la Cal, M., Bozalongo, S., Torrado, E. (2021). Atención hospitalaria a adolescentes con cáncer en España: necesidades, recursos y modelo organizativo, Enfermería Clínica. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1130862119302888

Gómez, J. L. (2007). Universidad de la Salle. Obtenido de https://www.eskolabakegune.euskadi.eus/c/document_library/get_file?uuid=ac4f56b6-5832-483a-9a7a-fe0e14370fa8&groupId=2211625

Hawrylak, M. F., & Rubio, C. G. (2014). Necesidades educativas, asistenciales y sociales especiales de los niños con enfermedades minoritarias: propuestas para una atención interdisciplinar. Revista de Educación Inclusiva, 7(3). https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/134

Hernández, F. &. (2018). La actitud hacia la educación en línea de estudiantes univertarios. revista de investigación educativa RIE , 36 (2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6672718

Hernández, Fernández & Baptista. (2014). Metodología de la investigación. Obtenido de https://archive.org/details/hernandezetal.metodologiadelainvestigacion

Hernández, R.H, Mendoza C.P., (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill. http://repositoriobibliotecas.uv.cl/handle/uvscl/1385

Jiliberto - Fritis, F. (2023). Intervenciones para la educación inclusiva del alumnado en situación de enfermedad crónica: Scoping Review. Revista ConCiencia EPG, 8 (1), 67 – 93. https://doi.org/10.32654/ConCiencia.8-1.6

Koller, D., Stoddart, K. Enfoques que abordan la inclusión social para niños con discapacidades: una revisión crítica. Foro de Cuidado Juvenil Infantil 50, 679–699 (2021). https://doi.org/10.1007/s10566-020-09589-8

Martínez, C., Torres, L., & Álvarez, E. (2016). Aulas vivas y aulas hospitalarias: dos propuestas alternativas de enseñanza de las ciencias. https://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/aulas_vivas_y_aulas_hospitalarias_dos_propuestas_alternativas_de_ensenanza_de_las_ciencias.pdf

Orantes, S. D. (2011). Viabilidad del “Modelo de Aceptación de la Tecnología” en las empresas mexicanas. Una aproximación a las actitudes y percepciones de los usuarios de las tecnologías de la información. Revista digital Universitaria Unan.mx , 12 (1). https://www.ru.tic.unam.mx/handle/123456789/1847

Reggio, E. (2007). Secretaria de Educación de Colombia. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-133936.html

Tomberli, L., & Ciucci, E. (2021). Sense of School Belonging and Paediatric Illness: A Scoping Review. Continuity in Education, 2(1), pp. 121–134. DOI: https://doi.org/10.5334/ cie.32. https://pdfs.semanticscholar.org/e569/dc37395dbc0a7aff4a7e9bda191a05790d13.pdf

UNESCO. (2006). Aulas hospitalarias. Reflexiones de la viii jornada sobre pedagogía hospitalaria. UNESCO, Santiago de Chile. p.56, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000153274

UNESCO. (2014). Enfoques estratégicos sobre las TIC en educación en América latina y el caribe. Obtenido de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002232/223251s.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Panorama