Inclusive Business in Higher Education: A look from the teaching of Administrative Sciences students
PDF ESPAÑOL (Spanish)
PDF
EPUB ESPAÑOL (Spanish)
EPUB
HTML ESPAÑOL (Spanish)
HTML
XML ESPAÑOL (Spanish)
XML

Keywords

high education
inclusive business
entrepreneurship

How to Cite

Inclusive Business in Higher Education: A look from the teaching of Administrative Sciences students. (2021). Panorama, 15(2 (29), 205-225. https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i29.2695

Abstract

Inclusive businesses are a business trend that links the members of a society and improves the quality of life of people, through the possibility of being an active part of productive chains as suppliers of goods and services or consumers, which allows adding value to companies. The field of higher education has been concerned with generating spaces that allow the creation of initiatives with this vision, the reason for this article. This writing aims to identify whether students from the administrative sciences faculties in four universities in the country could generate inclusive businesses, through the learning acquired in their virtual academic programs. For the research, a methodology with a quantitative approach was used, through the application of a survey with a probabilistic tendency to three hundred and fifty-nine students (359), with (1-α=95% y e=+/-6,9) through a non-experimental descriptive scope. The results show that the four institutions strive to promote entrepreneurship and inclusion as a task of social responsibility, but they must strengthen the pedagogical tools and methodologies for this purpose, as well as include the issue of inclusive business as part of their curricula. For future studies, it is considered pertinent to compare successful cases of business generation that are considered inclusive.

PDF ESPAÑOL (Spanish)
PDF
EPUB ESPAÑOL (Spanish)
EPUB
HTML ESPAÑOL (Spanish)
HTML
XML ESPAÑOL (Spanish)
XML

References

Acosta, F. (2013). Crónica del Quindio. Recuperado de: https://www.cronicadelquindio.com/noticias/general-1/inclusin-educativa-empeo-de-la-u-gran-colombia.

Álvarez, G., Fernández, C., & Garzón, F. (2019). Autosostenibilidad del sistema de transporte público Masivo Transmilenio S.A. Punto de vista, 11(16). https://doi.org/10.15765/PDV.V11I16.141

Cuartas, G. (2019). Sector textil colombiano y su influencia en el desarrollo de economía del país. Punto de vista, 11(16). https://doi.org/10.15765/PDV.V11I16.1421

Niño-Benavides, T., & Cortés, M. (2018). Strategic communication and corporate social responsibility scenarios and potentialities in the creation of social capital: A review of literature. Prisma Social, 22, 128–158. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85054977237&partnerID=40&md5=b8cb6a62e42ccdef1d994274d7132b4b

Puentes-Bedoya, J. (2020). Desarrollo sostenible para la educación en diseño. Panorama, 14(26), 14–32. https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i26.1479

Asongu, S., Orim, S., & Nting, R. (2019). Inequality, information technology and inclusive education in sub-Saharan Africa. Technological Forecasting and Social Change, 380-389.

Camargo, A. (2018). Breve reseña histórica de la inclusión en Colombia. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 4,(4), 181-187.

CECODES. (2016). CECODES. Recuperado de: https://www.cecodes.org.co/site/negocios-inclusivos-una-oportunidad-para-alcanzar-los-ods

Chavarro, D., Vélez, M., Tovar, G., Montenegro, I., Hernández, A., & Olaya, A. (2017). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Colombia y el aporte de la ciencia, la tecnología y la innovación. Bogotá: Colciencias.

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Desai, H. (2014). Business Models for Inclusiveness. Procedia Social and Behavioral Sciences, 157, 353-362.

Farah, P. (2018). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Europa y su Intersección con el Marco de los Negocios y los Derechos Humanos. Brazilian Journal of International Law, 15(2), 1-18.

Fermín, M. (2019). Research on Virtual Education, Inclusion, and Diversity: A Systematic Review of Scientific Publications (2007–2017). International Review of Research in Open and Distributed Learning, 146-167.

Fernández de Navarrete, F., Rodríguez-Pomeda, J., Alonso-Almeida, M., Galindo-Dorado, R., Sandoval, L., Luján, S., . . . Yepes, G. (2015). La educación superior como dinamizadora de la responsabilidad social empresarial. Un estudio comparado entre los futuros dirigentes empresariales en América Latina. Madrid, España: Liber Factory.

Fondo Multilateral de Inversiones. (2015). Transformando las relaciones de negocios: negocios inclusivos en América Latina. Washington: Banco Interamericano de Desarrollo.

Garizabal, M., Sánchez, M., & Estrada, H. (2017). Negocios inclusivos: una revisión teórica desde la dinámica colombiana. Espacios, 38(47), 1-9.

Giunta, I., & Dávalos, J. (2020). Crecimiento económico inclusivo y sostenible en la Agenda 2030: un análisis crítico desde la perspectiva de la soberanía alimentaria y los derechos de la naturaleza. Iberoamerican Journal of Development Studies, 9(1), 146-176. doi:DOI: 10.26754/ojs_ried/ijds.438

Hernández, H. (2018). Emprendimiento social y su repercusión en el desarrollo económico de los negocios inclusivos. Logos, Ciencia & Tecnología, 10(2), 198-211.

Jenkins, B., Ishikawa, E., Geaneotes, A., Baptista, P., & Masuoka, T. (2011). Acelerar las oportunidades de hacer negocios inclusivos: modelos de negocio que marcan la diferencia. Washington, D.C.: IFC.

Kestin, T., Belt, M. v., Denby, L., Ross, K., Thwaites, J., & Hawkes, M. (2017). Cómo empezar con los ODS en las universidades: una guía para las universidades, los centros de educación superior y el sector académico. Melbourne, Australia: SDSN Australia/Pacific.

Lashitew, A., Bals, L., & Tulder, R. (2018). Inclusive Business at the Base of the Pyramid: The Role of Embeddedness for Enabling Social Innovations. Journal of Business Ethics, 162, 421-448. doi:https://doi.org/10.1007/s10551-018-3995-y

Likoko, E., & Kini, J. (2017). Inclusive business—a business approach to development. Environmental Sustainability, 84-88.

Marín, V. (2017). TIC y educación inclusiva. Bodrón Revista de Pedagogía, 89-106.

Méndez, M., & Gómez, M. (2017). Factores incidentes para crear valor compartido en las mipymes de Bogotá. Suma de Negocios, 96-105.

Mirvis, P. (2020). From inequity to inclusive prosperity: The corporate role. Organizational Dynamics, 1-10. doi:https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2020.100773

Morioka, S., Evans, S., & Carvalho, M. (2016). Sustainable business model innovation: exploring evidences in. Procedia CIRP 40, 659 – 667 .

Parody, E., Guardiola, A., & Pérez, K. (2019). La pertinencia de los negocios inclusivos en la base de la pirámide económica. Espacios, 40(14), 1-13.

Parra, M. (2016). Negocios Inclusivos: un modelo empresarial innovador, competitivo y sostenible. InnovaG (1), 45-49.

Pineda, M., & Falla, P. (2016). Los negocios inclusivos como fuente de trabajo de calidad para pequeñas empresarias en condición de pobreza: un estudio exploratorio en el municipio de Apartadó, Colombia. Equidad y Desarrollo, 179-208. doi:https://doi.org/10.19052/ed.3529

PNUD. (2020). PNUD. Recuperado de: https://www.co.undp.org/content/colombia/es/home/sustainable-development-goals.html

Porras, J. (2010). El valor de la educación intercultural. Madrid: Editorial Visión Libros.

Pouw, N., Bush, S., & Mangnus, E. (2019). Editorial overview: Inclusive business for sustainability. Current opinion in Environmental Sustainability, 41, 1-4.

Ramírez-Valbuena, W. (2017). La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), 211-230.

Ros-Tonen, M., Bitzer, V., Laven, A., Leth, D., Leynseele, Y., & Vos, A. (2019). Conceptualizing inclusiveness of smallholder value. Current opinion in environmental sustainability, 1017.

Schoneveld, G. (2020). Sustainable business models for inclusive growth: Towards a conceptual foundation of inclusive business. Journal of Cleaner Production, 1-31. doi:, https://doi.org/10.1016/

Speelman, E., Rodela, R., Doddema, M., & Ligtenberg, A. (2019). Serious gaming as a tool to facilitate inclusive business;a review of untapped potential. Current opinion in environmental sustainability, 31-37. doi:https://doi.org/10.1016/j.cosust.2019.09.010

UNESCO. (2020). Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Recuperado de: https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html

Valladares, M., Betancourt, M., & Norambuera, M. (2016). Currículum e inclusión educativa de estudiantes con discapacidad en América Latina. En UNESCO, XI-XII jornadas de Cooperación con Iberoamérica sobre Educación Especial e Inclusión Educativa (págs. 7-154). Santiago: Gráfica Andros LTDA.

Vilaverde, E. (2020). Online instruction. A system for educational inclusion in the university setting (La enseñanza en línea. Un sistema para la inclusión educativa en el entorno universitario). Journal Culture and Education, 106-122.

World Business Council for Sustainable Development. (2016). Contribuyendo a los Objetivos de Desarrollo Sostenible: el Enfoque de Negocios Inclusivos. Ginebra, Suiza: Impacto Social.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.