Abstract
This paper is the result of scientific and technological investigations carried out within the field of public elementary education. The main objective of this paper is to create a comprehensive model for managing school information with data cryptography by using an information system. This will allow us to cooperate with alternative comprehensive technologies in order to systematize operative and administrative processes in that area. To develop this investigation, we used scientific methodologies and technologies. On the one hand, regarding the scientific aspect, we used: field research methods, analysis and synthesis, induction, and systemic-structural-functional. On the other hand, for the technologies, we used the technological methodology of intervention and life cycle oriented to objects, as well as the gathering of information and the theoretical and contextual framework that supported the proposal.
The results were conclusive because the proposal improved the management of information, especially the one regarding the grades of the students, the speeding-up, and the information control and disposition. Finally, the conclusion we had was clear because this investigation confirms the hypothesis stated and answers the question asked – concerning the importance of creating a comprehensive model for the management of school information with data cryptography by using an information system. Likewise, it is essential to continue contributing comprehensive scientific and technological alternatives based on researchReferences
Andreu, R., Ricart, J. y Valor, J. (1991). Estrategia y sistemas de información. Madrid: Mc Graw-Hill.
Bertalanffy, L. (1998). Teoría general de los sistemas. México: Fondo de Cultura Económica.
Cámara de Diputados (2012). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. México: Cámara de Diputados.
Castillo de la Peña, J. (2010). Metodología para la elaboración del trabajo científico. México: Instituto Politécnico Nacional.
Cohen, D. (2004). Sistemas de información para los negocios: un enfoque de toma de decisiones. México: McGraw-Hill Interamericana.
Daltabuit Godás, E., Hernández Audelo, L., Mallen Fullerton, G. y Vázquez Gómez, J. (2007). La seguridad de la información. México: Noriega editores.
Dante Contone (2006). Implementacion y debugging. Chile: Zigzag.
Date, C. (2001). Introducción a los sistemas de bases de datos. México: Prentice Hall.
Edwars, C., Ward, J. y Bythesway, A. (1998). Fundamentos de sistemas de información. Madrid: Prentice Hall.
Fernández, F., Nares, R. y García, L. (2008). Metodología de la investigación en ciencias sociales. México: Grupo Editorial Patria.
García Bravo, D. (2000). Sistemas de información en la empresa. Madrid: Pirámide.
García Córdoba, F. (2005). La investigación tecnológica. Investigar, idear e innovar en ingenierías y ciencias sociales. México: Limusa Noriega.
Gómez Vieites, A. (2009). Sistemas de información: herramientas prácticas para la gestión. México: Alfaomega.
Granados Paredes, G. (2006). Introducción a la criptografía. México: UNAM.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (1997). Metodología de la investigación. Bogotá: McGraw-Hill.
Hernández Trasobares, A. (1997). Los sistemas de información: evolución y desarrollo. México.
Hyman, H. (1971). Diseño y análisis de las encuestas sociales. Buenos aires: Amorrortu.
Inegi (2010). México en cifras. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/sistemas/mexicocifras
Kendall, K. y Kendall, J. (2005). Análisis y diseño de sistemas (6ª ed.).. México: Pearson Educación.
Laudon, K. y Laundon, J. (1996). Administración de los sistemas de información. México: Prentice Hall.
Maiorano, A. (2009). Criptografía: técnicas de desarrollo para profesionales. Buenos Aires: Alfaomega.
Nash, A., Duane, W., Joseph, C. y Derek (2001). Cifrado simétrico, asimétrico e híbrido: PKI infraestructura de claves públicas. Osborn e Mc, EUA: Graw-Hill.
Pablos Heredero, C. de (2006). Dirección y gestión de los sistemas de información en la empresa: una visión integradora. Madrid: ESIC.
Pons Martorell, M. (2006). Criptografía. Italia: Escola Universitària Politècnica de Mataró, Departament de Telecomunicacions.
Ralph M., S. (2010). Principios de sistemas de información: un enfoque administrativo. México: Cengage Learning.
Ramez, E. y Navathe, S. (2007). Fundamentos de sistemas de bases de datos. Madrid: Pearson/Addison Wezley.
Rob, P. y Coronel, C. (2006). Sistemas de bases de datos: diseño, implementación y administración. México: Thomson.
Seberry, J. y Pieprzyk (1989). Cryptography. An introduction to computer security. Australia: Prentice Hall.
Servicios Educativos Integrados al Estado de México (2012). Directorio de Escuelas Primarias Públicas. Recuperado de http://www.edomexico.gob.mx/seiem/escuelas/directorio/directorio.asp
Silberschatz, A. y Korth, H. (2002). Fundamentos de bases de datos. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.