Abstract
The objective of this research was to optimize the storage and treatment of information corresponding to the students of the Belén Educational Institution in the municipality of Montelibano, through the design and implementation of a computerized system for disciplinary and academic control. The proposal arises from the diagnosed needs in aspects such as the control of active and graduate student files, the search for data and the generation of reports requested by internal and external personnel. In this quasi-experiment that included the application of pre-test and post-test, a control group of 20 teachers participated, who carried out the activities of recording and processing information in the traditional way, and an experimental group also made up of 20 teachers who used the web platform during the second semester of the year 2020. For the analysis of results, statistical techniques were used, among which frequency tables, percentages and bar graphs stand out, in addition, the ANOVA data analysis was applied, highlighting the significant decrease in completion times of the activities in the experimental group, as well as the satisfaction of the teachers, which allows concluding that the implemented computer system achieved the optimization objective.
References
Avalos, I. y Antonorsi, M. (1980). La Planificación Ilusoria. Revista espacios. 2, 8 -20.
Báez, S. (2012). Sistemas web. Recuperado de: http://www.knowdo.org/knowledge/39-sistemas-web
Berrospi, R., y Pilar, J. (2017). Implementación de un sistema web para optimizar la gestión académica en la I.E. “Villa Corazón de Jesús” del distrito de San Juan de Lurigancho, 2013. [Tesis de grado, Universidad de Ciencias y Humanidades, Lima] https://repositorio.uch.edu.pe/handle/uch/140
Cohen, D. (1996). Sistemas de Información para los negocios.Tercera edición.McGraw-Hill. https://idoc.pub/queue/sistemas-de-informacion-para-los-negocios-3ra-edicion-daniel-cohen-karen-enrique-asin-lares-19n0622we3nv
DANE. (2018). Situación de las tecnologías de la información, IESE.
Elmasri, R., y Navathe, S. (1997). Sistemas de base de datos, conceptos fundamentales. Pearson. https://dokumen.pub/qdownload/fundamentos-de-sistemas-de-bases-de-datos-5nbsped-9788478290857.html Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
Llanos, F. (2010). Fundamento de informática y programación. Paraninfo.
Lopez, C., y Mora, L. (2013). Desarrollo de aplicativo web para el manejo de historial de notas y comportamiento de los estudiantes del colegio I.E.D José Martí. [Tesis de grado, Universidad Libre, Bogotá] https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/8871/Proyecto%20Aplicativo%20Web%20-%20Colegio%20Jose%20Marti.pdf?sequence=1
Molina, R., y Pérez, A. (2008). Elaboración e implementación de un sistema informático para el Instituto Nacional “San José Verapaz” del municipio de Verapaz [Tesis de grado, Universidad de El Salvador]. https://ri.ues.edu.sv/id/eprint/3375/1/70102338.pdf
Mora, N., y Vega, C. (2013). Sistema informático de control de notas y proceso de matriculación de la unidad educativa Wenceslao Rijavec de la ciudad de Calceta - Cantón Bolívar. [Tesis de grado, Escuela Superior politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López, Calceta]. https://repositorio.espam.edu.ec/bitstream/42000/71/1/N%C3%89STOR%20ADRI%C3%81N%20MORA%20MAC%C3%8DAS%20-%20CRISTHIAN%20XAVIER%20VEGA%20INTRIAGO.pdf
Nevado, M. (2012). Introducción a la base de datos relacionales, MDRIS. Libros V editor.
Peña, J. (2006). Sistemas de información geográfica aplicados a la gestión del territorio. Pearson.
Sáez, F. (1997). Innovación tecnológica y reingeniería de los procesos educativos. En C. Cano. (Ed). La Tecnología Educativa a finales del siglo XX: concepciones, conexiones y límites con otras disciplinas. III Jornadas (pp. 13-22). Barcelona
Sandhusen, L. (2002). Mercadotecnia internacional. Ed. CECSA Compañía editorial continental. https://www.worldcat.org/title/mercadotecnia-internacional/oclc/644728010
Silva, J., y Cárdenas, J. (2014). Sistemas de Gestión Digital para mejorar los procesos académicos en instituciones educativas. Universidad, Ciencia y Tecnología.18 (73).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Panorama