Abstract
Artificial intelligence is an emerging technology that has revolutionized the way we interact with the world. In the field of education, AI can be a valuable tool for university virtual tutors and college professors. However, like any technology, AI has its pros and cons. UNESCO has noted that AI has the potential to address some of the biggest challenges facing the field of education, to develop innovative teaching and learning practices, and ultimately to accelerate progress in achieving Sustainable Development Goal (SDG) 4. However, these rapid technological advances inevitably involve numerous risks and challenges. It is important to keep in mind that AI is not a magical solution that would seek to replace humans from their traditional roles. The output of AI must be complemented and monitored.
References
Véliz Vega, O. C. M. V. K. (2021). Aprendizaje adaptativo basado en Simuladores de Realidad Virtual. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 15(2). https://www.redalyc.org/journal/3783/378367420008/378367420008.pdf
Big Data Social. (2021). IA y Educación - La inteligencia artificial aplicada en educación. https://www.bigdata-social.com/ia-inteligencia-artificial-aplicada-en-educacion/
Dolores Lerís, M. L. S.-E. M. H. Á. F.-B. (2016). Participantes heterogéneos en MOOC y sus necesidades de aprendizaje adaptativo.
FO&CO. (2020). Docente Virtual - Habilidades que debe tener un docente e-learning - FO&CO. https://fococonsultores.es/habilidades-docente-virtual/
Font, J. L. O. (2021). El uso de la inteligencia artificial en la mediación: ¿quimera o realidad? IUS. Revista del Instituto de Ciencias Jurídicas de Puebla A.C., 15(48). https://www.redalyc.org/journal/2932/293270311016/293270311016.pdf
Guillermón, J. C. L. (2021). Desenmascarando datos: Igualdad e Inteligencia Artificial. IUS. Revista del Instituto de Ciencias Jurídicas de Puebla A.C., 15(48). https://www.redalyc.org/journal/2932/293270311007/293270311007.pdf
Hernando Barrios Tao, V. D. P. Y. G. (2020). Subjetividades e inteligencia artificial: desafíos para ‘lo humano’. Veritas. Revista de Filosofía y Teología, (47). https://www.redalyc.org/journal/2911/291166073004/291166073004.pdf
Jenny Cuantindioy Imbachi, L. G. P. J. D. M. R. I. D. C. (2019). Plataformas virtuales de aprendizaje: Análisis desde su adaptación a estilos de aprendizaje. Revista Venezolana de Gerencia, 2. https://www.redalyc.org/journal/290/29063446026/29063446026.pdf
Leal, T. D. Z. (2021). La ética en inteligencia artificial desde la perspectiva del derecho. Via Inveniendi Et Iudicandi, 16(2). https://www.redalyc.org/journal/5602/560269078009/560269078009.pdf
Maite Urretavizcaya, E. O. (2002). Docencia Universitaria de Inteligencia Artificial. Inteligencia Artificial. Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial, 6(17). https://www.redalyc.org/pdf/925/92501702.pdf
Paladino, M. S. (2021). CUIDADO E INTELIGENCIA ARTIFICIAL: UNA REFLEXIÓN NECESARIA. Persona y Bioética, 25(2). https://www.redalyc.org/journal/832/83274951008/83274951008.pdf
Puerto, D. A. Del, & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347–362. https://doi.org/10.5944/RIED.25.2.32332
Rocketcontent. (2020). ¿Cómo impacta la Inteligencia Artificial en la educación? https://rockcontent.com/es/blog/inteligencia-artificial-en-la-educacion/
UNESCO. https://doi.org/10.54675/PCSP7350
UNESCO. (2023, abril 8). La Inteligencia Artificial en la Educación. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion/inteligencia-artificial
VALDIVIA, A. K. C. (2022). Entre el derecho y los sistemas creativos: una nueva dimensión del diseño de moda por medio de la inteligencia artificial*. Revista de Derecho Privado, (43). https://www.redalyc.org/journal/4175/417572654013/417572654013.pdf
Verona, J. (2022). La ética de la inteligencia artificial. Bioquímica y Patología Clínica, 86(3). https://www.redalyc.org/journal/651/65172256001/65172256001.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Panorama