Abstract
The possibilities offered by web applications and their massive use from a large number of electronic devices recreate new spaces and dynamics in the educational field, understood beyond the formal school processes. The gap between formal and informal education is increasingly diffuse, deepened by the accelerated curricular transformations brought about by remote methodologies. In an attempt to incorporate the facilities of electronic devices in organizational and knowledge management, school institutions integrate Learning Management Systems packages with obvious shortcomings in the social aspect. From there arises the application of the connectivist theory in the educational field, strengthened by the web 2.0, which provides an educational perspective based on the spontaneous, chaotic, informal and complex, which happens in the networks of individuals. These connections are the metaphor for the interactions that occur in complex communication processes mediated by ICT.
This research is approached from the qualitative hermeneutical paradigm. The study counted on the voluntary participation of the subjects registered in a group on Facebook, within the framework of an informal educational proposal. The processes were framed in an immersion, teaching performance, a constant observation of the interactions and an interview with some participants selected in a sampling by criteria. The data were triangulated, emerging various types of interaction (direction, theme, purpose, extension and format) significantly related to the performance of the researcher who presented himself as a teacher and the publications he made. It was determined that there is a relationship between the elements, which led to the proposal of a multilinear scale to estimate the level of interaction of the messages. In addition, the importance of teacher participation in the type of group interactions was glimpsed.
References
Arias, A. Burbano, Z. y Nova M. (2013). Seminario: línea pedagógica crítica y escuela. Bogotá, Colombia: Javeriana.
Cobo, C., y Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación (Primera.). Barcelona: Col-lecció Transmedia XXI.
Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994) Ley General de Educación. [Ley 115 de 1994]
Dominguez, F. y López, R. (2019). Interacción social, juventudes universitarias y redes sociales digitales. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, vol. 30, núm. 77, 2019, - Julio, pp. 75-92 Universidad Autónoma Metropolitana
Distrito Federal, México. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34065218005
Downes, S. (2009). El futuro del aprendizaje en línea: Diez Años Después. (D. E. L. Fonseca, Trans.). Recuperado de http://www.diegoleal.org/social/blog/blogs/index.php/2009/06/17/stephen-downes-el-futuro-del-aprendizaje?blog=2
Escofet Roig, A., García Gonzalez, I., y Gros Salvat, B. (2011). Las nuevas culturas de aprendizaje y su incidencia en la educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(51), 1177–1195.
Guédez, M. y Navea, L. (2014). La interacción comunicativa en los foros de discusión de un entorno virtual de enseñanza y aprendizaje. Acción pedagógica, N° 23 / pp. 48-58.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Recolección de los datos. En Metodología de la investigación (pp. 343-491). México D.F., México: McGraw-Hill.
Juliao, C. (2004). LA PRAXEOLOGÍA: Una teoría desde la práctica. Bogotá, Colombia: Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Leal, D. (2011). El conectivismo como teoría de aprendizaje emergente. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=lHgnhb_-Rv4
Leal, D. (2012). Un panorama de las TIC en Educación Superiorr. Presented at the Encuentro Nacional de Investigación y Desarrollo 2012, Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://reaprender.org/blog/2013/02/14/un-panorama-de-las-tic-en-educacion-superior/
Learning to teach online (s.f.). Learning management system or the open web? https://ltto.unsw.edu.au/learning-management-system-or-the-open-web/
Mena, A. (2018). Aprendizaje red como alternativa teórica y metodológica para el fomento de la interacción en escenarios de aprendizaje universitarios de modalidad virtual. http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:ED-Pg-Educac-Afmena
Ochoa, P. y Uribe J. (2015). Sentido de la interacción social mediada por Facebook en un grupo de adolescentes, estudiantes de bachilleratos públicos de Colima, México. https://www.redalyc.org/journal/316/31642649002/
Ojeda, A. (2016). Cohesión e interacción en grupos de Facebook: el caso de los grupos de sociología y antropología de la UMSS. Punto Cero. Universidad Católica Boliviana, 21(33), 34-47 ISSN: 1815-0276. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=421849365004
Osorio, A. y Duart, J. (2011). Análisis de la interacción en ambientes híbridos de aprendizaje. http://dx.doi.org/10.3916/C37-2011-02-06
Pérez, M., Ortiz, M. y Flores, M. (2015). Redes sociales en Educación y propuestas metodológicas para su estudio. Ciencia, Docencia y Tecnología, vol. 26, núm. 50, mayo. https://www.redalyc.org/pdf/145/14538571008.pdf
Pérez, D. (2002). Elementos para el análisis de la interacción educativa en los entornos de aprendizaje. Pixel-Bit: Revista de medios y educación. Recuperado de https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/45545/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. (Diego Leal, Trans.). Recuperado de http://www.diegoleal.org/docs/2007/Siemens(2004)-Conectivismo.doc
Sobrino, A. (2014). Aportaciones del conectivismo como modelo pedagógico post-constructivista. http://www.scielo.org.ar/pdf/pe/n42/n42a05.pdf
Sulmont, L. (2011). Conectivismo y aprendizaje en la era digital. Perú. Recuperado de http://blog.pucp.edu.pe/media/1304/20110719-3.%20Lea-peru-pucp-para%20Web.pdf
Valenzuela, G.R., y Flores, M. (2012). Fundamentos de investigación educativa. México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.
Torres, J. y Berbabé, T. (2020). Aspectos pedagógicos del conectivismo y su relación con redes sociales y ecologías del aprendizaje. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/YKWKtBBvbhWbSRvgQs78DRR/?format=pdf&lang=es

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
