The consolidation of socio-emotional learning in primary education
DOI:
https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i29.3075Keywords:
learning, skills, basic educationAbstract
The present work has the purpose of showing the importance of socio-emotional learning within basic education, specifically in primary; through action research that consists of making systematic observations to improve the teaching and learning of students.The selected variables are reflected in a series of questions in a survey designed with the Google forms application, with a sample of 399 upper primary education students; attending to each of the dimensions and skills that correspond to socio-emotional learning.The pedagogical approach embodied in the Key Learning Program (SEP, 2017) lies in the interaction levels of the person: in learning to be, learning to do (individually); learning to live together (socially) and learning to learn (transcendental). Each of these planes develops the dimensions that socio-emotional learning addresses: self-knowledge, self-regulation, empathy, collaboration and autonomy. Its aim is to develop essential competencies to face challenges aimed at the integral development of the personality.Among the results, breathing prevails as a fundamental technique to learn to control and dominate emotions; The starting point to develop each of the socio-emotional skills is self-knowledge, with special emphasis on attention and with the purpose of forming balanced people; able to regulate and understand their emotions. The power of leadership, personal well-being and the constant development of empathy and assertive communication in learning are also highlighted.
Downloads
References
Álvarez, C. (2012). Las leyes naturales del niño: la revolución de la educación en la escuela y en casa. México: Aguilar Ocio.
Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en el profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 19(3). Recuperado de: redalyc.uaemex.mx/pdf/274/27411927006.pdf
Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuesta para educadores y familias. Bilbao: Descleé de Brower.
Cabello, R., Ruiz, D., & Fernández, P. (2010). Docentes emocionalmente inteligentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 13(1). Recuperado de: dialet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3163455
Casassus, J. (2006). La educación del ser emocional. Universidad Virtual del Instituto Tecnológico de Monterrey. México: Ediciones Castillo.
Chernicoff, L., Labra, D., Jiménez, A., & Rodríguez, E. (2015). Trabajar y vivir en equilibrio. Transformando el ámbito laboral desde el cambio interior: módulo 2. cómo trabajar con las emociones: autoconocimiento y autorregulación. México. Atentamente Consultores A.C.
Cohen, D. (2012). Cómo aprenden los niños. México: Séptima reimpresión, Fondo de Cultura Económica.
Delors, J. (1994). Los cuatro pilares de la educación. La educación encierra un tesoro. México: UNESCO.
Dueñas, M. (2002). Importancia de la inteligencia emocional: un nuevo reto para la orientación educativa. Educación, 21(5). Recuperado de: redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?Cve=70600505
Durkheim, E. (20016). Educación y Sociología. México. Tercera reimpresión: Editorial Colofón.
Fernández-Berrocal, P., & Extremera, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana en Educación. Recuperado de: www.rieoei.org/deloslectores/326Berrocal.pdf
Gallegos, R. (1999). Educación Holista: pedagogía del amor universal. México: Editorial Pax.
García, J. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación. Recuperado de: http://www.redalyc.org.
Garnegie, D. (2020). Cómo ganar amigos e influir sobre las personas. Estados Unidos: Debolsillo. Octava reimpresión.
Goleman, D. (1999). ¿Qué define a un líder? Recuperado de: http://arbo.com.ve/wp-content/uploads/2012/10/lider.pdf
Guevara, G. (2010). Lectura para maestros. México: Editorial Cal y arena.
Hernández, R. (2006). Metodología de la Investigación en México. México: Mc Graw Hill.
Martínez-Otero, V. (2007). Psicología de la inteligencia afectiva: implicaciones pedagógicas. Revista Electrónica de Psicología. Recuperado de: dgsa.uaeh.edu.mx/revista/psicologia/IMG/pdf
Moya, L. (2019). Educar en la empatía. El antídoto contra el bullying. Barcelona: Editorial Plataforma Actual.
Organización Mundial de la Salud. (2017). Protección de la salud de los trabajadores. Recuperado de: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/protecting-workers'-health
Pérez, M., & Redondo, M. (2006). Procesos de valoración y emoción: características, desarrollo, clasificación y estado actual. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 9(22). Recuperado de www.infocop.es/view_article.asp?id=1181
Roberts, A., & Pastor, B. (2018). Diccionario Etimológico Indoeuropeo de la Lengua Española. Madrid: Alianza Diccionarios.
Robinson, K. (2018). El Elemento. México, Novena edición: Debolsillo.
Robinson, K. (2018). Tú, tu hijo y la escuela. México: Grijalbo.
Santrock, J (2002). Psicología de la Educación. México: McGraw-Hill.
Sartre, J. (1987). Bosquejo de una teoría de las emociones. Madrid, España: Alianza Editorial.
Secretaría de Educación Pública. (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica. México: Secretaría de Educación Pública.
Secretaría de Educación Pública. (s.f.). Los fines de la educación en el siglo XX. Recuperado de: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/114503/Los_Fines_de_la_Educacio_n_en_el_Siglo_XXI.PDF
Woolfolk, A. (2006). Psicología de la Educación Pública. México: Pearson Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.