Abstract
This article analyzed the criteria that outlined the inclusion of Information and Communication Technologies within the math syllabus from the educational policies and projects developed in Colombia. This study was carried out from a qualitative approach by using the analysis of vertical content as the research method. The results of the analysis process shape some aspects to outline the inclusion of these technologies into the math syllabus.
It was concluded that the policies and projects developed are an essential step forward to build the theoretical and methodological bases of the inclusion and to characterize the context that will enable institutions to understand the demands made by the State and the society in order to create relevant and viable syllabus that go in line with the goals and purposes of Colombian education.
References
Aguerrondo, I. (1993). La calidad de la educación: ejes para su definición y evaluación. Revista Interamericana de Desarrollo Educativo, 37(116), 561-578.
Beltrán, F. y Gómez, L. (2011). El plan colombiano para integrar un ecosistema digital. En Actas de la V Conferencia ACORN-REDECOM. Recuperado de http://www.slideshare.net/radarik/el-plan-colombiano-para-integrar-un-ecosistema-digital
Brousseau, G. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Colombia, Congreso de la República (1994). Ley 115. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Colombia, Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (2000). Programa Computadores para educar. Recuperado de http://www.computadoresparaeducar.gov.co/
Colombia, Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (2008). Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/ColombiaPlanNacionalTIC.pdf
Colombia, Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (2011). Plan Vive Digital Colombia. Recuperado de http://www.mintic.gov.co/portal/vivedigital/612/w3-propertyvalue-6106.html
Colombia, Ministerio de Educación Nacional (s. f.). Indicadores de logros curriculares. En Serie lineamientos curriculares. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf11.pdf
Colombia, Ministerio de Educación Nacional (1998). Matemáticas. En Serie lineamientos curriculares. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339975_matematicas.pdf
Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2001). Proyecto Incorporación de Nuevas Tecnologías al Currículo de Matemáticas de La Educación Media de Colombia. Memorias del Seminario Nacional. Bogotá.
Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2002). Decreto 2030. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-103106_archivo_pdf.pdf
Colombia aprende. La red del conocimiento (2005). “A que te cojo ratón”: Las TIC al alcance de los docentes. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article-99329.html
Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares básicos de competencias en matemáticas. Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/MENEstandaresMatematicas2003.pdf
Colombia, Ministerio de Educación Nacional y Universidad de los Andes (2007). Programa PlanEsTIC. Recuperado de http://comunidadplanestic.uniandes.edu.co/AcercadePlanEsTIC.aspx
Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2008). Programa Temáticas. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/docentes/1596/propertyvalue-37838.html
Kim, Y., Kelly, T., & Raja, S. (2010). Building broadband: Strategies and policies for the developing world. World Bank Publications.
Rico Romero, L. (1998). Complejidad del currículo de matemáticas como herramienta profesional. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 1(1), 22-39.
Unesco (1998). Informe mundial sobre la educación 1998. Los docentes y la enseñanza en un mundo en mutación. París.
Unesco (2009). Medición de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en educación. Manual del usuario. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001883/188309s.pdf
Verillon, P. y Rabardel, P. (1995). Cognition and artifacts: A contribution to the study of though in relation to instrumented activity. European Journal of Psychology of Education, 10(1), 77-101.
Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.