Abstract
The central objective of this research was to identify the uses that families give to international remittances for school and educational purposes. Therefore, this article analyzed the educational trajectories of a group of young university students from some of the rural areas of the state of Veracruz, who have a migratory family history in illegal status to sustain their school journeys. The study refers to a broad process in which international family migrations are connected in the Mexico-United States of America corridor, along with internal migratory movements for higher education. Through the analysis of a group of internal migrant students from the Universidad Veracruzana who have moved to the city of Xalapa to carry out their university studies, both migrations are connected. With a qualitative approach and the use of semi-structured interviews, it was identified that family projects towards higher education conceive of economic and sociocultural remittances as resources that take the place of schooling referents within families. Thus, the complementarity of international and internal migrations, and the strategic use of remittances within families were how young people accessed university higher education. This articulation was possible through an intergenerational migratory culture.
References
Avallone, G., & Gerbeau, Y. 2021. Liberar las migraciones: la contribución de Abdelmalek Sayad a una epistemología migrante-céntrica. Migraciones Internacionales. 12, doi: https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.1949.
BID, (2025). Banco Interamericano de Desarrollo informe anual 2024: estados financieros. https://doi.org/10.18235/0013469
Blanco, M., (2011). El enfoque del curso de vida: orígenes y desarrollo. Revista Latinoamericana de Población, 5 (8), 5-31. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3238/323827304003.pdf
Bourdieu, P. (1988). La distinción. (Trad. María del Carmen Ruiz de Elvira). Madrid: Taurus.
Bourdieu, P. (1998). Capital cultural, escuela y espacio social. (Trad. Isabel Jiménez). México: Siglo veintiuno.
Bourdieu, P. (1999). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. (Trad. Thomas Kauf) Barcelona: Anagrama
Bourdieu, P. (2002). Campo de poder, campo intelectual. Montressor.
Bourdieu, P., & Wacquant, L. (1995). Respuestas por una antropología reflexiva. (Trad. Hélène Levesque Dion). México: Grijalbo.
Brunet Icart, I. (2024). Bourdieu, P. (2023). Pensamiento y acción. Barcelona. Libros del Zorzal. Revista Internacional De Organizaciones, (32), 171–187. https://doi.org/10.17345/rio32.460
Cervantes Rincón, F. (2025). Construcción de un sentido práctico intercultural en estudiantes
Cervantes, F., Villegas, L., & Suárez, J. (2024). Migración interna por estudios: perfiles de los jóvenes que llegan a la Universidad Veracruzana. RECIE Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 8, e1945. https://doi.org/10.33010/recie.v8i0.1945
Cleve, A. (2016). El lugar de las familias en las migraciones internas de estudiantes hacia La Plata, Argentina: apoyo económico, acuerdos y construcción de redes. Odisea, 3, 53-77. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/116592
CONAPO. (2024). Anuario de migración y remesas México 2024. Recuperado de México | Anuario de Migración y Remesas 2024 | BBVA Research
CONEVAL. (2022). Informa de pobreza y evaluación 2022. Veracruz de Ignacio de la Llave. Recuperado de https://www.coneval.org.mx/coordinacion/entidades/Documents/Informes_pobreza_evaluacion_2022/Veracruz.pdf
Espinoza, D., & Rodríguez, G. (2024). Evaluación del tránsito de educación media superior a superior en estudiantes de primer semestre de la licenciatura en psicología. Revista Latinoamericana de ciencias sociales y humanidades, 5(4), 1341-1357. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2339
Gómez, S. (2019). Experiencias migratorias de estudiantes universitarios. Estudio cualitativo en la Universidad Nacional de Córdoba. Praxis educativa, 23, 1-13. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230108
González, M., & López, R. (2004). Perfil de ingreso de los estudiantes de la Universidad de Sonora Ciclo 2003–2. México: Universidad de Sonora. Recuperado de https://planeacion.unison.mx/pdf/perfil_ingreso_2003-2.pdf
INEGI. (2020). Encuesta Nacional de la Dinámica Demográfica. México. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825193744.pdf
Lacomba, J., & Moraes, N. (2020). La activación de la inmigración, Capacidades y agencia de los migrantes. Migraciones. Publicación Del Instituto Universitario De Estudios Sobre Migraciones, (48), 1–20. https://doi.org/10.14422/mig.i48y2020.001
McAuliffe, M. y L.A. Oucho (eds.), 2024. Informe sobre las Migraciones en el Mundo 2024. Organización Internacional para las Migraciones (OIM), Ginebra.
migrantes de la Universidad Veracruzana [Tesis de Doctorado, Universidad Veracruzana]. https://www.uv.mx/pdie/files/2025/08/Tesis_Fabiola-Cervantes_5-agosto-25.pdf
Monje A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Neiva: Universidad Surcolombiana.
Peza, E. (2013). Vida estudiantil: la relación ciudad-universidad y los estudiantes foráneos, caso de la ciudad universitaria de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México (Tesis de maestría). Recuperada de la Colección Digital UANL.
Rincón-Báez, W. (2024). Estudios sobre migración interna educativa universitaria en Latinoamérica y Colombia. Panorama, 18(34), 51-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9710983
Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto
Sánchez, M., Herrera, C., Buzo, E., García, M., Maya, M. & Martínez, A. (2021). Transición de la educación media superior a la educación superior: estudio en la UNAM. Revista Digital Universitaria, 22(2). https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/v22_n2_a10.pdf
Santiviago, C. & Maceiras J. (2019). Monteviniendo. Trayectorias educativas y migraciones estudiantiles. UDELAR. https://www.cse.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/sites/11/2019/07/Monteviniendo-final-26-06-19.pdf
Sapiro, G. (2016). La sociología de la literatura. (Trad. Laura Fólica). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Suárez, J., & Vasquez, A. (2021). Capital cultural y trayectorias de migración interna de estudiantes de recién ingreso a la Universidad Veracruzana. Apuntes, 48(88), 125-150. https://doi.org/10.21678/apuntes.88.1277
Suárez, J., & Vasquez, A. (2025). Los usos sociales y escolares de las remesas familiares: sobre la relación entre migración internacional y migración interna por estudios universitarios. Papeles de Población, 31(120), 231. https://doi.org/10.22185/24487147.2025.120.10
UNAM. (2021). Aspirantes y asignados a bachillerato y licenciatura de la UNAM. Cuadernos de Planeación Universitaria 2021. Dirección General de Planeación. Recuperado de https://www.planeacion.unam.mx/subdireccion-de-estudios-estadisticos/perfiles-aspirantes/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Panorama
