Abstract
In this research, the incidence of expository texts related to electromagnetism topics on the affective components of schoolchildren was analyzed. For this, three texts related to the battery, the alternator and the electric bell were selected and validated and 80 students from 7th and 8th grade of the secondary education level of a private educational institution of a mixed nature were chosen as part of the sample. located in the metropolitan area of Barranquilla-Colombia, which were distributed by simple and systematic sampling in 4 experimental groups. After reading the texts, an expository text comprehension test was applied, the results of which allowed the formation of focus groups so that data could be collected through a questionnaire and a semi-structured interview. With the use of the NVivo software, it was known that stress, motivation/demotivation, curiosity, astonishment, satisfaction, boredom and interest/disinterest were present during the reading of the texts. It is necessary to consider these results; Well, in fact, expository texts due to their characteristics have an impact on student learning
References
Agudelo Toro, E. L. (2020). Transformación de las prácticas de enseñanza para la comprensión de textos expositivos, durante la implementación de una secuencia didáctica, en grado séptimo de la Institución Educativa Majestuoso Ariari, Municipio de Puerto Lleras-Meta. https://hdl.handle.net/11059/12642
Baca, P. R. R. (2016). Propiedades psicométricas del test de empatía cognitiva y afectiva en estudiantes no universitarios. Cátedra Villarreal-Psicología, 1(1). https://revistas.unfv.edu.pe/CVFP/article/view/1366
Bautista Ruano, G. (2023). Propuesta de animación y comprensión lectora de textos expositivos en la asignatura de Biología (Doctoral dissertation, Ecuador-Pucese-Maestría en Pedagogía con Mención en Educación Técnica y Tecnológica). https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/3339
Bolaños, E. A. (2020). Educación socioemocional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11,(20), 388-408. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787023
Bustamante, M. E., Moreno, S. H., Higuita, M. V. R., & Escobar, P. A. R. (2019). Textos expositivos, una práctica de lectura para fortalecer la comprensión lectora. Educere, 23(76), 831-840. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35660459011
Carrasco, A. C., Lizarazo, J. C., & del Amo, R. G. (2014). El dominio afectivo en la resolución de problemas matemáticos: una jerarquización de sus descriptores. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 7(1), 233-246. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.795
Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L., & Hanson, W. E. (2003). Advanced mixed methods research designs. Handbook of mixed methods in social and behavioral research, 209(240), 209-240.
Córdova Benites, D. L. (2019). Estrategias metodológicas y la comprensión lectora de textos expositivos en estudiantes de 1er. grado de educación secundaria de la IE Fe y Alegría N° 49 Paredes Maceda-Ventiséis de octubre, Piura. https://hdl.handle.net/11042/3922
Coelho, V. A., Romão, A. M., Silva, P. R., & Saldanha, S. (2021). Un análisis a nivel nacional de la efectividad de un programa de aprendizaje socioemocional en Portugal: enfoque sobre el papel de la participación de los creadores. Revista de Psicodidáctica, 26(2), 152-160. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2021.04.001
Chagua, C. E. J., & Guadalupe, J. J. G. (2019). El uso de las macrorreglas en la comprensión lectora de textos expositivos. Lengua y Sociedad, 18(1). DOI: https://doi.org/10.15381/lengsoc.v18i1
Daza-Orozco, C. E., Caro-Gómez, C. L., Norman-Acevedo, E., & Cera-Ochoa, R. A. (2023). Diálogos investigativos: contribuciones para la apropiación social de la ciencia. Iniciación Científica, 1-150.
Fernández Berrocal, P., & Extremera Pacheco, N. (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado. http://hdl.handle.net/11162/35428
Félix-Brasdefer, J. C. (2018). Pragmática del español: contexto, uso y variación. Routledge.
Gaeta González, M. L. (2015). Aspectos personales que favorecen la autorregulación del aprendizaje en la comprensión de textos académicos en estudiantes universitarios. Red U: revista de docencia universitaria. http://hdl.handle.net/11162/112793
García Perales, N. (2022). El componente afectivo-emocional en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje en Educación Superior.
García, S. N. P. (2021). La consolidación del aprendizaje socioemocional en la educación primaria. Panorama, 15(29), 226-247. https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i29.3075
Gürtler, L., & Huber, G. L. (2007). Modos de pensar y estrategias de la investigación cualitativa. Liberabit, 13(13), 37-52.
Gutiérrez Vidrio, S. (2020). El componente afectivo de las representaciones sociales. Cultura y representaciones sociales, 15(29), 123-151.
Herrera, J. (2017). La investigación cualitativa.
Hoyos, E., & Pocoví, M. C. (2018). Ontología del concepto de inducción electromagnética en libros de texto universitarios. Revista de Enseñanza de la Física, 30, 111-118. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/re
Hidalgo, C. R. (2013). El potencial curricular de los libros de texto para generar experiencias de aprendizaje. Revista Educación, 37(1), 119-129. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44028564006
Marques, A. M., Tanaka, L. H., & Fóz, A. Q. B. (2019). Avaliação de programas de intervenção para a aprendizagem socioemocional do professor: Uma revisão integrativa. Revista Portuguesa de Educação, 32(1), 35-51. https://doi.org/10.21814/rpe.15133
Martínez, L. F. R. (2013). Competencia emocional y educación literaria. Multiárea: Revista de didáctica, (6), 177-224.
Martínez Padrón, O. J. (2005). Dominio afectivo en educación matemática. Paradigma, 26(2), 7-34.
Martínez, T., Vidal-Abarca, E., Sellés, P., & Gilabert, R. (2008). Evaluación de las estrategias y procesos de comprensión: el Test de Procesos de Comprensión. Infancia y Aprendizaje, 31(3), 319-332. https://doi.org/10.1174/021037008785702956
Medina, A. M. P., Medina, B. A. P., Mercado, L. P., & Romaña, M. C. M. (2018). El componente pragmático: elemento indispensable para la lectura en contexto. Ciencias Sociales y Educación, 7(14), 127-147. https://doi.org/10.22395/csye.v7n14a7
Mella, O. (2000). Grupos focales (“Focus groups”). Técnica de investigación cualitativa. Documento de trabajo, (3). http://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/8439
Meneses, J., & Rodríguez-Gómez, D. (2011). El cuestionario y la entrevista.
Molina-Ruiz, N., & González-García, P. (2021). Ciencias naturales y aprendizaje socioemocional: una experiencia desde la enseñanza de las ciencias basada en la indagación. Revista Saberes Educativos, (6), 25-58. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60683
Noriega Hidalgo, T. C. (2020). Aprendizaje autorregulado y escritura de textos expositivo-explicativos en estudiantes de un curso de comunicación de una universidad privada de Lima-2019. https://hdl.handle.net/20.500.12866/8178
Ogle, D. M. (2001). Como apoyar la participación activa en la lectura de textos expositivos. FASE DE PROFUNDIZACIÓN.
Orrego, T. M., Milicic, N., & Vásquez, P. S. (2020). Educación socioemocional: Descripción y evaluación de un programa de capacitación de profesores. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 185-203. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.008
Padilla Berdugo, R. (2020). Efectos de las imágenes representadas según distintas escalas de iconicidad de Abraham Moles sobre la comprensión de textos expositivos relacionados con el electromagnetismo. http://doi.org/10.5281/zenodo.4266566
Palomo, M. J. G., Sánchez, J. L. R., Herrera, S. S., Briegas, J. M., & Lucchese, F. (2018). Influencia de un programa de aprendizaje socio-emocional sobre la inteligencia emocional autopercibida.
Peña Puescas, J. A. (2018). Estrategias didácticas de lectura basadas en el aprendizaje significativo para mejorar las habilidades de comprensión de textos expositivos de los estudiantes del iii ciclo del curso de derecho del trabajo de la universidad católica los ángeles de Chimbote filial Sullana, año 2016. https://hdl.handle.net/20.500.13032/10380
Perales, N. G. (2022). El componente afectivo-emocional en entornos virtuales de aprendizaje en educación superior» (Doctoral dissertation, Universidad de Extremadura).
Rodas, F. y Pacheco, V. (2020). Grupos focales: marcos de referencia para su implementación. Innova Research Journal, 5(3), 182-195. Doi: https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2020.1401
Rovella, A., & Brusasca, C. (2018). El estudio dimensional de las emociones. aportes de la neurobiologia. contextos de educacion, (25).
Sánchez Calleja, L., García Jiménez, E., & Rodríguez Gómez, G. (2016). Evaluación del diseño del programa AedEM de Educación Emocional para Educación Secundaria. Relieve: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22 (2), 1-25. https://doi.org/10.7203/relieve.22.2.9422
Scandar, M., & Irrazabal, N. (2019). El papel de la emoción en la comprensión y recuperación de textos expositivos. In XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVI Jornadas de Investigación. XV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. I Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. I Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires. https://n2t.net/ark:/13683/ecod/n4w
Suárez Gordon, S., & Arizala Quiñones, E. (2019). Energías renovables la fuerza que mueve al mundo: una secuencia de enfoque comunicativo en la comprensión de textos expositivos en los estudiantes de cuarto y quinto de primaria de la institución educativa Bolivariano.
Vargas Pimentel, R. (2022). Estrategias afectivas en el aprendizaje socio-emocional en niños de 4 años de una institución educativa de Tambogrande, 2022.
Vicente, M. M., & Barroso, C. V. (2019). Autorregulación afectivo-motivacional, resolución de problemas y rendimiento matemático en Educación Primaria. Educatio Siglo XXI, 37(3), 33-54. https://doi.org/10.6018/educatio.399151
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Panorama