The executive functions of the teacher

Way to reconfigure pedagogical knowledge and practices

Authors

  • Zheila Pérez-Balza SED Atlántico- Escuela Normal Superior Nuestra Señora de Fátima
  • Irina Luz Montes-Alfaro Institución Educativa Técnica Turística Simón Bolívar
  • Korona del Carmen Fonseca -Mora Institución Educativa María Inmaculada
  • Adriana del Rosario Pineda-Robayo Escuela Normal Superior de Fátima

DOI:

https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i31.3309

Keywords:

Neuroscience, Executive functions, Pedagogical practice, Teacher

Abstract

The health emergency generated by COVID-19 has affected all areas of life, but especially in the educational environment. With this, the relevance and quality of the teaching processes developed by teachers have been questioned. In this sense, the strengthening of executive functions, considered fundamental skills to promote adequate processes of adaptation to complex situations, are consolidated as the object of analysis of this article, which aims to characterize the executive functions of teachers, who carry out their work in Public Educational Institutions. The study presents a qualitative approach and analyzes the corpus formed by the responses of 412 transition and basic primary teachers, to the EFECO questionnaire for the evaluation of executive functions and observation of behavior sent via Google Forms, where the categories executive functions and practice emerge. pedagogical The results show that the development of the teacher's executive functions determine characteristic features of their pedagogical action, which supports the implementation of a situated accompaniment proposal focused on reflection on practice.

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Author Biographies

  • Zheila Pérez-Balza, SED Atlántico- Escuela Normal Superior Nuestra Señora de Fátima

    Magister en educación – Universidad del Norte Barranquilla. Licenciatura en Lenguas Modernas – Universidad del Atlántico. Docente tutora Programa Todos a Aprender Ministerio de Educación Nacional.

  • Irina Luz Montes-Alfaro, Institución Educativa Técnica Turística Simón Bolívar

    Tutora SED Atlántico - Institución Educativa Técnica Turística Simón Bolívar
    Magister en Educación – Universidad del Norte Barranquilla. Licenciatura en Educación Preescolar – Corporación de artes y ciencias. Docente tutora del Programa Todos a aprender – Ministerio de Educación Nacional.

  • Korona del Carmen Fonseca -Mora, Institución Educativa María Inmaculada

    Magister en Educación – Universidad del Norte Barranquilla. Licenciatura en Psicopedagogía-Universidad de la Costa. Derecho- Universidad del Atlántico. Docente tutora del Programa Todos a aprender – Ministerio de Educación Nacional

  • Adriana del Rosario Pineda-Robayo, Escuela Normal Superior de Fátima

    Doctora en educación – Universidad del Atlántico Barranquilla. Magister en Educación - Universidad del Norte Barranquilla. Licenciatura en Educación Preescolar – Universidad Pedagógica Nacional. Docente Institución Educativa Normal Superior Nuestra Señora de Fátima. Universidad Manuela Beltrán. Grupo de Investigación Procesos de Interrelación comunicativa – Categoría A.

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Published

2022-06-09

Issue

Section

Scientific and technological research articles

How to Cite

Pérez-Balza, Z. ., Montes-Alfaro, I. L. ., Fonseca -Mora, K. del C. ., & Pineda-Robayo, A. del R. . (2022). Panorama, 16(31), 41-63. The executive functions of the teacher: Way to reconfigure pedagogical knowledge and practices. https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i31.3309

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