Innovation and resilience in teaching practice in emerging spaces and beyond TIC
DOI:
https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3070Keywords:
Emerging, resilience, self-learning, learning, innovationAbstract
The present text makes you a reflective description about the strategies implemented by the teachers of Gabriela Mistral both gender Urban School, of the municipality San Sebastián de Buenavista, department of Magdalena, during the development of the methodology “Academic Work at Home” due to the suspension of academic activities in on - site by students and teachers by the risk of infection of COVID-19. This reflection pretends to explain the way it was possible to continue the teaching process in emerging educational in spaces and the importance of factors such as collaborative work, the rethinking of classroom practices, the implementation of TIC and self-learning, to construct a new paradigm of the concept of teaching in a new reality educational and in a context of crisis.
Downloads
References
Adell, J. y Castañeda, L. (2012).Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC. Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología. págs. 13-32. ISBN: 978-84-616-0448-7. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/29916 .
Garibay, B. Y Vázquez, R. (2002). Educación centrada en experiencias de aprendizaje. Un enfoque empírico en ingeniería electrónica. De la praxis a la teoría. http://quadernsdigitals.net/datos_web/articles/educar/numero12/educacion.htm
Gimeno, J. (1992). Teoría de la Enseñanza y Desarrollo del Curriculum. ISBN 84-207-2016-X
Gómez Parra, S. (2010). Situaciones de aprendizaje y evaluación. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (329), 5-9.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación: Roberto Hernández Sampieri, Carlos Fernández Collado y Pilar Baptista Lucio (6a. ed. --.). México D.F.: McGraw-Hill.
Jaimes, G. y Callejas, M. (2009). La autonomía, los procesos de pensamiento y las TIC: competencias del siglo XXI. Temática contemporánea de aplicación en escuelas, colegios y universidades. https://www.worldcat.org/title/autonomia-los-procesosdel-pensamiento-y-las-tic-competencias-del-siglo-xxi-tematica-contemporanea-de-aplicacion-en-escuelas-colegios-y-universidades/oclc/981409832
Londoño, C., Rave, J., Cárdenas, N., Martínez, J. y Ángel, V. (2016). Evaluación o calificación en humanidades. Seis experiencias en contexto universitario. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/6435 .
Lugo, M. y Kelly, V. (2010). Tecnología en educación: ¿políticas para la innovación? Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento
de la Educación IIPE-Unesco, 2010. 13 p.; 28x21 cm. ISBN 978-987-1439-77-5 1. Políticas Educativas. 2. Tecnología en Educación.
Ministerio de Educación Nacional (2020) Directiva 05: Orientaciones para la implementación de estrategias pedagógicas de trabajo académico en casa y la implementación de una modalidad de complementario para consumo en casa. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-394577.html?_noredirect=1
Rosales, M. (2014). Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación formativa y Assesment su impacto en la educación actual. En: Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. https://docplayer.es/6222841-Proceso-evaluativo-evaluacion-sumativa-evaluacion-formativa-y-assesment-su-impacto-en-la-educacion-actual.html
Sarramona López, J. (1999). La Autoformación en una Sociedad Cognitiva. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, ISSN 1138-2783, Vol. 2, Nº 1, 1999.
Severin, E. (2017). Un nuevo paradigma educativo. Revista Educación Y Ciudad, (32), 75-82. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n32.2017. 1629
Sevilla Martín, V. (2014). Resiliencia: revisión bibliográfica. Universidad de Jaén, España. http://tauja.ujaen.es/bitstream/10953.1/956/1/TFG_SevillaMartin,Vanesa.pdf
Solórzano Robledo, R. (2016). La Escuela como institución generadora de experiencias de aprendizaje. https://www.educacionfutura.org/la-escuelacomo-institucion-generadora-de-experiencias-de-aprendizaje/
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.