School and community: autobiographical narratives about a necessary and complex relationship
PDF ESPAÑOL (Spanish)
EPUB ESPAÑOL (Spanish)
XML ESPAÑOL (Spanish)
HTML ESPAÑOL (Spanish)
PDF
EPUB
HTML
XML

Keywords

school
community
young boys
society

How to Cite

School and community: autobiographical narratives about a necessary and complex relationship . (2021). Panorama, 15(2 (29), 248-264. https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i29.3081

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the levels of network construction (knowledge, recognition, collaboration, cooperation and association) in the monitoring of the relationships between school and community of three educational experiences lived by the researcher. For this, the autobiographical narrative was implemented through the use of photo elicitation, the analysis of the personal document (notebook) and the accounts of experiences that allowed to address the characterization of the communities, promote respect and the valuation of beliefs religious from the school environment and find in community events, the parents' school and productive projects opportunities to strengthen school-community interaction. It is concluded that this relationship is necessary and complex, which must be built and maintained in order to offer quality educational processes that contribute to the development of society, respond to the realities of young people and the needs of communities.  

PDF ESPAÑOL (Spanish)
EPUB ESPAÑOL (Spanish)
XML ESPAÑOL (Spanish)
HTML ESPAÑOL (Spanish)
PDF
EPUB
HTML
XML

References

Acosta, M. (2018). El pensamiento crítico y las creencias religiosas. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 24(1), 209-237.

Anctil, P. (2019). Transitando lo cotidiano: método autobiográfico en estudios de género en Bucaramanga, Colombia. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (52). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99862718003

Argnani. A. (2020). Relatos de experiencias pedagógicas en la formación de docentes para la educación primaria: propuestas, desafíos y tensiones desde un estudio de caso. Rev. FAEEBA, 29(58), 309-32.

Argüello, A., Rojas, S., & Cruz, J. (2020). Raperos y biógrafos: narrativas biográficas y educación para la paz con menores infractores. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 22(35),119-143. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86966147007

Barrón, C. (2020). Reseña del libro de Frida Díaz Barriga, Dispositivos pedagógicos basados en la narrativa. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(31),200-203. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299166156012

Bautista, A., Rayón, L., & Cuenca, A. (2018). Imágenes experienciales y foto-elicitación en la formación del profesorado. Educatio Siglo XXI, 36(2), 135-162.

Belmonte, M., Bernardez, A., & Conzi, Q. (2020). La relación familia-escuela como escenario de colaboración en la comunidad educativa. Revista Valore, Volta Redonda, 5, 1-13.

Bolívar, A. (2014). Las historias de vida del profesorado. Voces y contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(62), 711-734. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000300004

Cano, R., & Casado, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 15-27. Recuperado de: https://revistas.um.es/reifop/article/view/224771

Candela, B., & Salazar, J. (2020). Implementación de un Proyecto Pedagógico Productivo (PPP) en el marco de la piscicultura. Revista Facultad de Ciencias Universidad Nacional de Colombia, 9(2), 103-119.

Cifuentes, J. (2017). Contexto sociocultural y aprendizaje escolar. Revista Hojas y Hablas, (14), 107-122.

Cifuentes, J., & Rico, S. (2016). Proyectos pedagógicos productivos y emprendimiento en la juventud rural. Zona Próxima 25, 87-102. Recuperado de: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/viewArticle/7995/10359

Croce A., & Wanger. E. (2003). El rol de las organizaciones de la comunidad para el abordaje del trabajo con jóvenes en situación de pobreza. Documento del Programa Nacional Escuela y Comunidad, Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la nación, Buenos Aires.

De las Heras, A., Rayón, L., & Bautista, A. (2020). Evocación de creencias y teorías del profesorado de Educación Primaria durante procesos de foto-elicitación. Publicaciones, 50(1), 121–140.

Garbizo, N., Ordaz, M., & Lezcano, A. (2020). Relación Universidad - Comunidad: expresión de responsabilidad social de sus protagonistas. Propósitos y Representaciones, 8(2), 1-12. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.412

Gigli, A., Demozzi, S., & Pina, M. (2019). La alianza educativa escuela/familia y los grupos de chat de padres: una mirada a la situación italiana. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 15-30.

González, O. (2019). La narrativa biográfica como una prometedora experiencia (auto) formativa en el trayecto de formación docente. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 68-90.

Herrera, J. (2016). La relación escuela - comunidad: un análisis desde la teoría de sistemas a nueve experiencias de América Latina. Revista Interamericana de Educación, Pedagogía y Estudios Culturales, 9(1), 11-33.

Icfes. (2014). Estudio sobre el contexto escolar y social del aprendizaje en Colombia. Bogotá. Recuperado de: http://www.icfes.gov.co/documents/20143/234636/Carolina%20Lopera%20-%20Estudio%20sobre%20el%20contexto%20escolar%20y%20social%20del%20aprendizaje%20en%20Colombia%20(CESAC).pdf

Krichesky, M. (2006). Escuela y comunidad: desafíos para la inclusión educativa. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación.

León, M., Tamayo, M., & Aguiar, A. (2019). El trabajo con el texto en la comunidad en la ciudad de Cienfuegos. Universidad y Sociedad, 11(3), 88-95. Recuperado de: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1227

Martí, Y., Montero, B., & Sánchez, K. (2018). La función social de la educación: referentes teóricos actuales. Revista Conrado, 14(63), 259-267. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v14n63/1990-8644-rc-14-63-259.pdf

Mendoza, M., & Enebral, R. (2018). El perfeccionamiento de la interacción escuela - comunidad, desde las actividades pedagógicas. Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1, 1-15. Recuperado de: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/02/interaccion-escuela-comunidad.html

Mingorance, P., & Estebaranz, A. (2009). Construyendo la comunidad que aprende: la vinculación efectiva entre la escuela y la comunidad. Revista Fuentes, 9, 179-199.

Ortega, W., Vahos, A., & Sánchez, J. (2020). Escuela y comunidad. La experiencia colombiana con los Proyectos de Servicio Social Estudiantil. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 14, 304-323.

Plan de Desarrollo Municipal de Guaduas. (2016). Para volver a creer, municipio de Guaduas, Cundinamarca, 2016-2019.

Plan de Desarrollo Municipal de La Palma. (2016). La Palma, Responsabilidad de todos, 2016-2019.

Plan de Desarrollo Municipal de Villagómez. (2016). Por la continuidad del desarrollo y prosperidad de nuestra bella villa, 2016-2019.

Rodríguez, A. (2020). La narrativa como un método para la construcción y expresión del conocimiento en la investigación didáctica. Sophia, 16(2),183-195. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413766809004

Rodrigues, A., & Almeida, M. (2020). Currículo narrativo y tecnologías en la formación docente: reflexiones teórico-conceptuales. Praxis & Saber, 11(25), 205-226. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.9582

Saldaña, R., Rubio, J., Quintero, M., & Rocha, L. (2020). Clivajes Educativos. Expansión, silencios y sujetos políticos. Praxis, 16(2), 1-11. Recuperado de: https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/3262/2710

Silva, J., Manzi, J., González, R., Cerda, C., & Vásquez, C. (2017). Jóvenes, cultura y religión: la evolución de las identidades, creencias y prácticas religiosas en jóvenes universitarios. Santiago, Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Simón, C., Giné, C., & Echeita, G. (2016). Escuela, familia y comunidad: construyendo alianzas para promover la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva,10(1), 25-42.

Tobar, D., Carabalí, D., & Bonilla, D. (2020). La huerta escolar como estrategia en el desarrollo de competencias y el pensamiento científico. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 13(1), 101-112.

Villarreal, M., & Cifuentes, J. (2017). Pensamiento cepalino y doctrina social de la Iglesia Católica: pautas para el desarrollo de América Latina. Revista Cultura & Religión, 11(2), 133-149. Recuperado de: https://www.revistaculturayreligion.cl/index.php/culturayreligion/article/view/787

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano