The expiration for popularizing the brand and its stabilizing effect on markets

Authors

  • Iván Vargas Chaves Universidad de Salamanca
  • Sara Rodríguez Ramírez Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.15765/pnrm.v7i13.436

Abstract

In this article a comparative law approach is made - in Colombia, Spain and the Andean Community and European systems-to the popularization of the brand and its expiration as market stabilizing effect. So, a path of study is proposed, one that approaches from the loss of distinctiveness to the demands of a global market, which requires effective targeting of policies to protect and promote the distinctive signs, in order to ensure free access to the competition focusing on the role of consumers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Iván Vargas Chaves, Universidad de Salamanca
    Graduated from the University of Rosario and attached to the Department of Private Law at the University of Salamanca doctoral researcher.
  • Sara Rodríguez Ramírez, Universidad de Salamanca
    Graduated from the University of the Andes and doctoral researcher in the Department of Private Law at the University of Salamanca. .

References

Anti-Monopoly, Inc. vs. General Mills Fun Group Inc., núm. 74-059 (N.D. Cal 1977).

Brookman, A. (1999). Trademark law. Protection, enforcement, and licensing. Estados Unidos: Aspen.

Comunidad Andina de Naciones (2000), Decisión 486/2000, Régimen común sobre propiedad industrial.

Comunidad Andina de Naciones (2004). Proceso 95-IP-2004. Interpretación Prejudicial del 7 de marzo de 1997 del Tribunal de Justicia.

Comunidad Europea (1988), Primera Directiva 89/104/CEE del Consejo, del 21 de diciembre de 1988, relativa a la aproximación de las legislaciones de los Estados Miembros en materia de marcas.

Comunidad Europea (1990). Sentencia del Tribunal de Justicia del 17 de octubre de 1990 en el asunto C-10/89. SA CNL-SUCAL NV contra HAG GF AG, caso HAG II.

Costa Sansaloni, J. (2006). Innovación y propiedad intelectual. Valencia, España: Universidad Politécnica de Valencia.

España (2001). Ley 17 del 7 de diciembre de 2001, de marcas.

España (2008). Sentencia 1229/2008 del Tribunal Supremo del 22 de diciembre de 2008.

Fernández Novoa, C. (2009). Tratado sobre derecho de marcas (2ª ed.). Madrid, España: Marcial Pons.

Ferrándiz Gabriel, J. R. y O’Callaghan Muñoz, X. (2007). Jurisprudencia sobre propiedad industrial, publicidad y derecho de la competencia. Madrid, España: La Ley.

García Chamon, E.; Soler Pascual, L. A. y Fuentes Devesap, R. (2010). Tratado práctico de propiedad industrial. Madrid: El Derecho y Quan.

Lanham Act, 15 U.S.C. § 1051 y ss. (1946).

Llobregat Hurtado, M. L. (2007). Temas de propiedad industrial. Madrid, España: La Ley.

Lobato, M. (2007). Comentario a la Ley 17/2001, de Marcas (2ª ed.). Madrid, España: Thomson-Civitas.

Moyles, D.C. y Lashnits N. M. (1981). Intellectual Property, Golden Gate U. L. Rev , 11, pp. 323-360.

Palau Ramírez, F. (2005). La obligación de uso de la marca. Valencia, España: Universitat de València.

Shipley, D. (1978), Generic Trademarks, the FTC, and the Lanham Act: Covering the Market with Formica. William and Mary Law Review, 20(1), 1-32. Recuperado de: http:// scholarship.law.wm.edu/wmlr/vol20/iss1/2.

Unión Europea (2008). Directiva 2008/95/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, del 22 de octubre de 2008, relativa a la aproximación de las legislaciones de los Estados miembros en materia de marcas.

Unión Europea (2009), Reglamento (CE) 207/2009 del Consejo, del 26 de febrero de 2009, sobre la marca comunitaria.

Velasco Ordoñez, P. (2011) De las acciones de cancelación y su relevancia práctica. Recuperado de: http://velasco.com.co/wp-content/uploads/2011/05/acciones-de-cancelación.pdf.

Downloads

Published

2013-11-29

Issue

Section

Scientific and technological research articles

How to Cite

Vargas Chaves, I., & Rodríguez Ramírez, S. (2013). Panorama, 7(13), 127-137. The expiration for popularizing the brand and its stabilizing effect on markets. https://doi.org/10.15765/pnrm.v7i13.436