Abstract
Teaching science during the last years have been very important because the Science education has become more relevant in the last few years due to advances in science and technology.
Education has used different didactic strategies that have evolved throughout time. The importance of theme parks as useful didactic resources to generate positive attitudes in science education is analyzed and it confirms how useful it is for teachers to prepare students for learning by means of didactic strategies before, during and after visiting such places which definitely motivate students’ active participation.
Therefore, results obtained from the design, execution and evaluation of didactic worksheets are presented. They were created by science teachers from a public school intended for secondary school students who visited a theme park.
References
Bujeda, J. y Carrasquer, J. (2004). Complementaciones curriculares coherentes con la
educación formal. Un ejemplo: el agua. Centro de Educación Secundaria Las Viñas. Teruel:
España.
Fesquet, A. (1971). Enseñanza de las ciencias. Buenos Aires: Kapelusz.
Furió, C. (2001). Didáctica de las Ciencias Experimentales. Proyecto Docente. Valencia:
Universidad de Valencia.
Gil, D. et al. (2005). ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta
didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años. Santiago de
Chile: Editorial Andros.
Guisasola, J. y Morentin, M. (2007). ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de
ciencias en el aprendizaje de las ciencias? Una revisión de las investigaciones. Enseñanza de
las ciencias, 25, (3). 401-414.
León, A. P. y Arias R., A. (2010). Respeto por el medio ambiente. Serie fomentando la
Educación Ambiental. Armenia-Colombia: Arte Imagen.
Lizasoain, l. y Joaristi, L. (2002). SPSS para Windows. Versión 12.0. Madrid: Paraninfo S. A.
Lillo, J. (2002). Los recursos didácticos en la formación del profesorado de ciencias
Experimentales. En (Coor.): Alberto Pazo y J.L. García Soidán. Los recursos en la
Formación del Profesorado. Aproximación pluridisciplinar, Capítulo 1, pp. 19-63. Vigo- España:
Universidad de Vigo.
Lillo, F. y Lillo, J. (2002). Using historical events to develop ethical and aesthetic attitudes.
En Mayer, V. (Ed.). Global Science Literacy, Chapter 9. Dordrecht, Boston, London: Kluwer
Academic Publishers.
Londoño, G. (2010). Aprovechamiento didáctico de un parque temático para generar
actitudes positivas hacia el aprendizaje de las ciencias naturales. Tesis doctoral. Valencia:
Universitat de València.
Londoño, G., Solbes, J. y Guisasola, J. (2009). Aprovechamiento conceptual y actitudinal
de las visitas a un Parque Temático. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 23,
-92.
Londoño, G., Solbes, J. y León, A. P. (2009). Propuesta didáctica para el aprovechamiento
educativo de la visita a un parque temático y generar actitudes positivas hacia el aprendizaje de
las ciencias. Revista científica, 11, 76-97.
Piaget, J. (1977). Epistemología genética. Buenos Aires: Solpu S. A.
De Pro, A. (2005). Aprendizaje informal de la ciencia. Alambique, 43, 5-81.
Ríos, E. y Solbes, J. (2007). Las relaciones CTSA en la enseñanza de la tecnología y las
ciencias: una propuesta con resultados. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciencia, 6 (1),
-56.
Solbes, J., Montserrat, R. y Furió, C. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje
de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las Ciencias Experimentales y
Sociales, 21, 91-117.
Solbes, J. y Traver, M. (2001). Resultados obtenidos introduciendo la historia de la ciencia en
las clases de física y química: mejora de la imagen de la ciencia y desarrollo de actitudes positivas.
Enseñanza de las ciencias, 19 (1), 151-162.
Solbes, J. y Vilches, A. (1997). STS Interactions and the teaching of Physics and Chemistry,
Science Education, 81, 377-386.
Solbes, J. y Vilches, A. (2004). Papel de la relaciones CTSA en la formación ciudadana,
Enseñanza de las Ciencias 22 (3), 337-348.
Vilches, A. y Gil, D. (2003). Construyamos un futuro sostenible. Diálogos de supervivencia.
Madrid: Cambridge University Press.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.