Abstract
We present a descriptive case study of a qualitative kind that seeks to assess the implementation and use of information technology and communication (ICT) based on b-learning methodology in learning processes Industrial Engineering program at the District University Francisco José de Caldas. Descriptive records, participant observation and unstructured interviews are used to analyze and compare the academic performance of students in a course where b-learning is implemented and those in a course with traditional methodology. It is expected that this work will stimulate the participation and integration of communication processes between the actors of the educational process and thus generate meaningful and autonomous learning skills in students.
References
Andrade, L. (2007). Ambientes de aprendizaje para la educación en tecnología. Bogotá, Colombia: Departamento de Tecnología, Universidad Pedagógica Nacional.
Arias, N.; González, K. y Padilla, J. (2010). Educación a distancia y educación virtual: Una diferencia necesaria desde la perspectiva pedagógica y la formación de ser humano. Revista UNAD, 9(3), pp. 207-221.
Contreras, L. E. y Vargas, L. F. (2010). Consideraciones sobre la tecnología educativa en la enseñanza del díselo y la manufactura en ingeniería industrial. Dialectica, 27, 137-143, ISSN 0123-2592.
García, P. y Lacleta, M. (2006). Moodle: difusión y funcionalidades. Recuperado de: http://www.unizar.es/eees/ innovacion06
Garrido, M. (2005). El reto del cambio educativo: nuevos escenarios y modalidades de formación. Recuperado de: http://tecnologiaedu.us.es/formaytrabajo/Documentos/lin7fan.pdf.
Gómez, E. et al. (1996). Dibujo tradicional y dibujo asistido por ordenador, ¿incompatibles o complementarios?. En Actas del VIII Congreso Internacional de Ingeniería Gráfica (pp. 109-121), Jaen, España: Universidad de Jaen.
González, K. y León, J. C. (2010). Incorporación gradual de tecnologías de la información y la comunicación en programas de educación superior. Dialectica, 27, 137-143, ISSN 0123-2592.
González, K.; Padilla, J. y Arias, N. (2010). Incidencia del estilo de aprendizaje en el rendimiento académico en un curso virtual. Revista virtual Universidad Católica del Norte, 31, 6-24, ISSN 0124-5821.
Padilla, J. et al. (2008). Creencias de los docentes acerca del uso de las tecnologías de la información y comunicación. Revista Educación y Desarrollo Social, 2 (2), 45-57.
Rodríguez, G.; Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga, España: Aljibe.
Rogoff, B. (1998), Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona, España: Paidós.
Sandoval, C. (2002). Módulo 4. Investigación cualitativa. Medellín, Colombia: INER- Universidad de Antioquia.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.