Theoretical contextualization of the protection mechanisms in the Colombian fashion world
Panorama 12. Volumen VII. Enero-Julio 2013 / Bogotá, Colombia.
PDF (Spanish)

How to Cite

Theoretical contextualization of the protection mechanisms in the Colombian fashion world. (2013). Panorama, 7(12), 97-121. https://doi.org/10.15765/pnrm.v7i12.371

Abstract

This article is the result of the first part of a research project entitled "Mechanisms of protection in the Colombian fashion world." The document presents the current economic and social importance of fashion in Colombia, and the two positions about the protection of fashion creations by specific law. Also, a brief explanation of how they could protect these creations with the legislation of copyright and industrial property. In the first part presents a brief contextualization of the fashion market in Colombia; then a reference to the various arguments advanced by advocates of special regulations governing these creations, and those who reject this position, and believe in free circulation; the third part makes a presentation of the possible mechanisms that could protect existing legislative these creations; and finally concludes that by the rules of copyright and industrial property is possible to protect these creations.

PDF (Spanish)

References

Alcaldía de Medellín. (s.f.). Guía de Inversión en el sector textil, confección, diseño y moda. Recuperado el 10 de 10 de 2011, de http://es.scribd.com/doc/37519868/Guia-Moda

Anónimo. (s.f.). Todos sobre la moda. Recuperado el 21 de 10 de 2011, de http://www.todosobremoda.com/historia.html

Antequera, R. (2009). Estudios de Derecho Industrial y Derecho de Autor. Bogotá: Temis.

Arden, A. (Septiembre/ Octubre 2009). Righting the Wrong: Recovering Remedies for Trademark Infringement and Counterfeiting. IP Litigator , 1-8.

Australian Fashion Council. (2010). Fashion Rules. A Guide to Intellectual Property for Australian´s Clothing and Fashion Design Industry. Australia.

Bañuelos, M. C. (21 de 10 de 2011). La influencia de la moda en el cambio social de los valores estéticos y corporales. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid.

Barton, K. (2009). Back to the Beginning: A Revival of a 1913 Argument for Intellectual Property Protection for Fashion Design. Journal of Corporation Law, Vol 35, Num 2 .

Blakely, J. (Abril de 2010). Lessons from fashion's free culture. Recuperado el 25 de 07 de 2011, de http://www.ted.com/talks/johanna_blakley_lessons_from_fashion_s_free_culture.html

Clifford, S. (3 de 08 de 2011). Even Marked Up, Luxury Goods Fly Off Shelves. Falta ciudad: The New York Times .

Comunidad Andina de Naciones. (17 de 12 de 1993). Decisión 351. Lima, Perú.

Comunidad Andina de Naciones. (14 de 09 de 2000). Decisión 486. Lima, Perú.

Constitución Nacional Colombia. (Julio de 1991). Bogotá, Colombia.

Copyright Office of the United States . (27 de 07 de 2006). The Internet, and Intellectual Property, Committe on the Judiciary 19th Congress, 2nd Session. Protection for the Fashion Design . Estados Unidos.

Cox Christine, J. J. (2009). Between the Seams, A Fertile Commons: An Overview of the Relationship Between Fashion and Intellectual Property. Santa Monica:.Ready to Share.

Dirección Nacional de Derecho de Autor. (2005). Concepto 2005 - 5951. Bogotá, Colombia.

Dirección Nacional de Derechos de Autor. (2006). Concepto 2006 - 13257. Bogotá, Colombia.

Dirección Nacional de Derechos de Autor. (2006). Concepto 2006 - 3151. Bogotá, Colombia.

Dirección Nacional de Derechos de Autor. (2009). Concepto 2009 - 7967. Bogotá, Colombia.

Dirección Nacional de Derechos de Autor. (03 de 06 de 2010). Obras Derivadas, Radicación No.2-2010-19707. Bogotá, Colombia.

Dirección Nacional de Derechos de Autor. (25 de 04 de 2008). Resolución 112. Bogotá, Colombia.

Dreyguss, R. (2010 ). Does IP Need IP? Accommodating Intellectual Production Outside the Intellectual Property Paradigm. Cardozo Law Review, Vol. 31, No. 5 , pp.10-43.

El Harbi Sana, G. G. (2008). Profiting from Being Pirated by "Pirating" the Pirates. KYLOS, Vol 61 ,pp. 385 - 390.

Ford, T. (13 de 06 de 2008). Ready to Share: The Ecology of Creativity in Fashion .

Hemphill Scott, S. J. (2009), . The Law, Culture, and Economics of Fashion, vol.61. Stanford Law Review .

Instituto para la explotación y la Moda. (s.f.). Inexmoda. Recuperado el 10 de 10 de 2011, de http://www.inexmoda.org.co/prensa/Comunicadosoficiales/Colombiamoda/2011/LasemanadelamodadeColombia/tabid/5941/Default.aspx

Karr, R. (18 de 09 de 2003). Fashion Industry Copes with Designer Knockoffs With Copyright Protection Elusive, Copies are Common. npr .

Keaton Ashlye, G. J. (Fall de 2009). In the Trenches of Copyright Law: Challenges and Remedies. Tulane Journal of Technology & Intellectual Property .

Kevin, T. (2010, Vol 18). Counterfeit Fashion: The Interplay Between, Copyright and Trademark Law in Original Fashion Designs and Designer Knockoffs. Texas Intellectual Property Law Journal .

Lannelongue, M.-P. (2008). Los Secretos de la Moda al Descubierto. España: GG Moda.

Mackenzie, M. (2010). Ismos para entender la moda. Londres: Turner.

Mencken, J. (12 de Diciembre de 1997). Boston College. Recuperado el 18 de Julio de 2010, de A Design for the Copyright of Fashion: http://www.bc.edu/bc_org/avp/law/st_org/iptf/articles/content/1997121201.html

Metke, R. (2002). Lecciones de Propiedad Industrial, Tomo III. Bogotá: Raisbeck, Lara, Rodríguez y Rueda.

Munsinger, I. (2000). Trade Dress for Sccesl Fashion Designs as Distinctive Product Configurations. Texas Review of Entertainment & Sports Law .

Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (s.f.). ¿Qué es la Propiedad Intelectual? Recuperado el 08 de 10 de 2011, de http://www.wipo.int/freepublications/es/intproperty/450/wipo_pub_450.pdf

Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (9 de 09 de 1986). Convenio de Berna. Berna, Suiza.

Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. (20 de 03 de 1883). Convenio de París. París, Francia.

Proexport. (s.f.). Invierta en Colombia. Recuperado el 20 de 10 de 2011, de http://www.slideshare.net/inviertaencolombia/sector-textil-y-confecciones-proexport-1187038

Raustiala kal, S. C. (2009, Vol 61). Response The Piracy Paradox Revisited. Standford Law Review .

Real Academia de la Lengua Española. (2009). Diccionario de la real academia de la lengua española. Madrid: Espasa.

Sigler, A. (2010, Vol 14 núm 1). Online auction House Liability for the Sale of Trademark Infringing Productos. Marquette intellectual property law review .

Sinnreich Aram, G. M. (2009). Music & Fashion: The Balancing Act Between Creativity and Control. Ready to Share. Santa Monica: USC Annenberg School of Communication.

Superintendencia de Industria y Comercio. (26 de 05 de 2003). Concepto 2116. Bogotá, Colombia.

Superintendencia de Industria y Comercio. (16 de 06 de 2003). Concepto 2160. Bogotá, Colombia.

Superintendencia de Industria y Comercio. (26 de 10 de 2011). Guia Diseño Industrial. Bogotá, Colombia.

Superintendencia de Industria y Comercio. (14 de 04 de 2003). Concepto 2067 No.03007302. Bogotá, Colombia.

Superintendencia de Industria y Comercio. (15 de 10 de 2003). Concepto 2202. Bogotá, Colombia.

Superintendencia de Industria y Comercio. (26 de 10 de 2011). Guia Patentes y Modelos de Utilidad. Bogotá, Colombia.

Tan, I. (2010, Vol 18). Knock it Off, Forever 21! The Fashion Industry´s Battle Against Design Piracy. Journal of Law and Policy .

Tribunal de Justicia de la Comunidad Andina de Naciones. (1994). Proceso 04-IP-94. Quito, Ecuador.

Tribunal de Justicia de la Comunidad Andina de Naciones. (21 de Abril de 1998). Proceso 17 - IP - 98. Lima, Perú.

Tribunal de Justicia de la Comunidad Andina de Naciones. (09 de 03 de 2005). Proceso 17-IP-2005. Lima, Perú.

Tu, K. V. (2010, Vol 18). Counterfeit Fashion: The Interplay Between, Copyright and Trademark Law in Original Fashion Designs and Designer Knockoffs. Texas Intellectual Property Law Journal .

Tungate, M. (2008). Marcas de moda marcar estilo desde Armani a Zara. España: Gustavo Gili.

Vásquez, A. (2007). La moda en la postmodernidad deconstrucción del fenómeno fashion. Revista electrónica DU&P. Diseño Urbano y Paisaje VOlumen IV No. 11 , 1-10.

Yahong, L. (s.f.). China Today. Recuperado el 10 de 08 de 2011, de http://www.chinatoday.com.cn/ctenglish/se/txt/2009-03/10/content_184191.htm

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Licencia de Creative Commons


Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.