Ethics within education
PDF (Spanish)

How to Cite

Ethics within education. (2013). Panorama, 6(10), 99-116. https://doi.org/10.15765/pnrm.v6i10.29

Abstract

Ethical training of professionals who teach at Higher Education Institutions is an urgent challenge that México should assume. This challenge transcends the boundary of the codes of ethics, going towards a comprehensive training in three dimensions: professional, civic, and institutional. Universities must incorporate ethics into their currículum and institution as an essential part of educational and coexistence processes inside and outside the classroom. New professionals should not only care about the technical aspects, but also be socially committed people. This paper presents this new reality, and gives some indications on how to confront it.

PDF (Spanish)

References

Banco Mundial. (1996). Prioridades y estrategias para la educación. Recuperado de http://www-wds. worldbank.org/external/default/ WDSContentServer/WDSP/IB/2005/ 06/13/000160016_20050613172136/ Rendered/PDF/14948010spanish.pdf, Consulta realizada el 24 de julio de 2011.

Bebeau, J., Rest , R., y Narváez, D. (1999). Beyond the Promise: a pers- pective on research in moral education, Educational Researcher, 28(4), 18-26.

Cañavero Giraldo, E. (S/f). Axiología y ética.Recuperado de http://espanol. geocities.com/jeanpiaget2000/axiologia/ 22feudal.htm,el 16 de julio de 2011.

Fernández Buey, F. (2002). Reivindicación de la política como ética de lo colectivo, La insignia. Recuperado de http://www.lainsignia.org/2002/octubre/ dial_005.htm, el 25 de julio de 2011.

Gómez, Y. (2007). La formación integral desde la dimensión ética en la dimensión actual. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/canales8/ ger/etica-y-la-formacion-de-valores- desde-la-universidad.htm, el 23 de julio de 2011.

González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Final Report. Phase one, Bilbao, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Deusto. Recuperado de http://www.relint. deusto.es/TUNINGProject/spanish/doc_ fase1/Tuning%20Educational.pdf, el 24 de julio de 2011.

Hipócrates. (1976). Sobre los aires, las aguas y los lugares. En Laín Entralgo, P. (ed.). La Medicina Hipocrática, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 213-251. (Edición original del siglo V a.C.).

Maquiavelo, N. (2004). El Principe. Recuperado de http://www.laedito- rialvirtual.com.ar/Pages/Maquiavelo/

Maquiavelo_ElPrincipe.htm, el 18 de julio de 2011. (Edición original de 1513).

Martínez, M. (2003). Entrevista con el Dr. Miquel Martínez. Monografías virtuales, 3, octubre-noviembre. En Monográfico “Universidad, profesorado y ciudadanía”, Organización de Estados Iberoamericanos. Recuperado de http:// www.campus-oei.org/valores/monogra- fías/monografía03/index.html, el 20 de julio de 2011.

Ministerio de Educación Nacional, República de Colombia (S/f). Currículo y proyecto educativo institucional. Recuperado de http://menweb.minedu- cacion.gov.co/lineamientos/castellana/ desarrollo.asp?id=12, el 22 de julio de 2011.

Oficina Internacional de Educación. (2005). La comunidad de práctica como una red global de desarrolladores de currículum. Documento marco. Ginebra: UNESCO.

O’Neill, O. (1995). La ética Kantiana. En Peter Singer (ed.), Compendio de ética, pp. 253-266. Madrid: Alianza Editorial.

Platón. (2003). Diálogos. Obra completa, Vol. I. Madrid: Editorial Gredos. (Edición original del siglo IV a.C.).

Real Academia Española. Diccionario de la lengua española (S/f.). Madrid: Espasa-Calpe S.A. Recuperado de http:// www.wordreference.com/definicion/aula, el 20 de julio de 2011.

Rest James, R. (1986). Moral develo- pment: Advances in research and theory, New York, Westport: Praeger.

Rousseau, J.J. (2004). El contrato social o principios de derecho polí- tico. Edición electrónica, Buenos Aires. Recuperado de http://www.laedito- rialvirtual.com.ar/Pages/Rousseau/ RousseauContratoIndice.htm, el 18 de julio de 2011. (Edición original de 1762).

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.

Schultz, D. P. & Schultz, S.E. (2002). Teorías de la personalidad. México: Thomson.

Shulman, L. (1998). Theory, practice, and the education of professionals. En The Elementary School Journal, 98(5), 511-526. Chicago: The University of Chicago Press.

Von Martin, A. (2005). Sociología del Renacimiento. México D.F.: Fondo de Cultura Económica. (Edición original de 1932).

Weber, M. (2003). La ética protes- tante y el espíritu del capitalismo. México D.F.: Fondo de Cultura Económica. (Edición original de 1901).

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Licencia de Creative Commons


Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.