Tools for evaluating formal currículum in pedagogical careers
PDF (Spanish)

How to Cite

Tools for evaluating formal currículum in pedagogical careers. (2013). Panorama, 6(10), 71-85. https://doi.org/10.15765/pnrm.v6i10.27

Abstract

One of the main central challenges educative institutions face today is to credit the quality of the education offered. In order to do this, it is essential to be coherent in the curricular design. In this context, the creation of tools for evaluating curricular designs is part of the evaluative research of the training currículum belonging to pedagogical careers related to their formulation phase, from a given case.

The purpose of this paper is to propose procedures and tools for the study of the formal or designed currículum; therefore a set of instruments that enabled inquiring about the formal components of the currículum was outlined. With these components it was possible to evaluate the coherence of pedagogical principles, the profile of its graduates, and the review of the presence or absence of such references within different subjects pertaining to the area. This study allowed having the appropriate instruments to examine and analyze curricular components, revealing their discrepancies.

It is important to highlight that the possibility to create these instruments comes from the need to advance in the systematic evaluation of the formal currículum as well as the search for more relia-ble mechanisms that provide timely and relevant information about the coherence of the currículum generated, with articulated guidelines and routes with the stated purposes.

PDF (Spanish)

References

Catalano, A., Avolio, S. y Slagona, M. (2004). Diseño Curricular basado en competencias. Buenos Aires: Editorial Banco Interamericano de Desarrollo.

Casirini, M. (1997). Teoría y diseño curricular, p.185. México: Trillas.

_________ (2004). Teoría y diseño curricular. México: Editorial Trillas.

Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2003). La evaluación educativa y promoción escolar. Madrid: Pearson Educación. S.A.

Castro, R.F. (2010). ¿Por qué las universidades deberían cambiar sus prácticas evaluativas? Hacia el reco- nocimiento de la voz del sujeto de la evaluación. Revista PRAXIS educativa, 14 (14). Santa Rosa, La Pampa Argentina.

Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas. (2009). El Consejo de Rectores ante los desafíos de las universidades chilenas en el Bicentenario. Santiago de Chile.

Díaz Barriga, A. (1995). La evalua- ción curricular. Un acercamiento a los elementos centrales de esta disciplina y su ubicación en México. Cuadernos pedagógicos universitarios, 8, Colima- México: Universidad Autónoma de Colima.

Larrondo, T., Figueroa, C., Lara, M., et al. (2007). Desarrollo de habilidades básicas en lenguaje y matemáticas en egresados de pedagogía: un estudio comparativo. Valparaíso: Consejo Nacional de Educación.

Martínez, M. (2006). Reflexionemos sobre la convivencia de un cambio de cultura docente en la universidad. En Roig, J., Gros, B., Carreras, J., Imbernon, F., Martínez, M., Andrés, J.,…Aran, A. (ed.), Propuestas para el cambio docente en la universidad. Barcelona: Educación Universitaria OCTAEDRO/ICE-UB.

MINEDUC. (Julio, 2010). Propuesta para fortalecer la profesión docente en el sistema escolar chileno (Informe Final: Primera Etapa. Panel de Expertos para una educación de calidad). Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile.

Mora, J. G. (1991). Calidad y rendi- miento en las instituciones universitarias. En Capítulo 5, Valoración de la calidad en las universidades estadounidenses. Madrid: Consejo de Universidades. Secretaría General.

MINEDUC. (1990). Ley Orgánica Constitucional de Educación. Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile.

Pérez, A.I. (1985). La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Editorial Akal.

Tuning América Latina. (2008). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Bilbao: Universidad de Deusto.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Licencia de Creative Commons


Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.