ecaes tests in Colombia: an evaluation to the evaluation

Authors

  • César Guzmán Tovar Universidad Nacional de Colombia
  • César Serna Universidad Central
  • David Felipe Hoyos Universidad Central

DOI:

https://doi.org/10.15765/pnrm.v6i10.25

Abstract

This paper provides an analytical view on the discourses that are the base of the

ECAES tests (which are now called Saber-Pro) and on the public policies regarding the evaluation of higher education in Colombia. This conceptual overview seeks to clarify the correlation between the evaluation that the State carries out (external evaluation) and the one that the University does (internal evaluation.) The conceptual analysis of the policies and the base line of the ecaes tests is powered by a statistical analysis which establishes correlations between internal and external evaluation of three programs of the Universidad Central from the results obtained by students in their academic processes and in the ecaes tests. The fundamental questions are: what are the interests of the State and the University in terms of academic training? Is there tension between what the state and the university

expect from future professionals in terms of skill training? What type of professional is expected for the country from the ideals of the state and the university?

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • César Guzmán Tovar, Universidad Nacional de Colombia
  • César Serna, Universidad Central
  • David Felipe Hoyos, Universidad Central

References

Bloundeau, O. et al. (2004). Capitalismo cognitivo, propiedad inte- lectual y creación colectiva. Madrid: Traficantes de sueños.

Bourdieu, P. (2002). Lección sobre la lección. Barcelona: Anagrama.

Costa Lima, M. (2002). As mutações da mundialização ou quando o capita- lismo financiero direciona o capitalismo cognitivo: desafios para América Latina. En Revista Colombia Internacional, 66,70-94. Bogotá: Universidad de Los Andes.

Edu-Factory y Universidad Nómada, (comps.). (2010). La Universidad en conflicto. Capturas y fugas en el mercado global del saber, pp.113-143. Madrid: Traficantes de sueños.

Feyerabend, P. (2009). ¿Por qué no Platón? Madrid: Tecnos.

Foucault, M. (2003). La verdad y las formas jurídicas, Barcelona: Gedisa.

Fumagalli, A. (2010). Bioeconomía y capitalismo cognitivo. Hacia un nuevo paradigma de acumulación. Madrid: Traficantes de sueños.

Galcerán, M. (2005). “Reflexiones sobre la reforma de la Universidad en el capitalismo cognitivo”. En Revista Nómadas, 27, 86-97. Bogotá: IESCO- Universidad Central.

Gómez , V.M. (2002). Un examen de los exámenes de calidad de la educa- ción superior (ECAES). Recuperado de http://www.aspucol.org/15-viicon- greso/15-eje3/ECAES%20por%20 VMG%F3mezSep23-03.pdf, abril de 2012.

________ (2007). Examen crítico al término ‘competencias’ en educación y

evaluación. En Educación y Cultura, 76. Bogotá: Ceid-FECODE.

Gómez Buendía, H. (director). (1999). Educación: La agenda del siglo XXI. Hacia un desarrollo humano. Santafé de Bogotá: PNUD/Tercer Mundo Editores.

Gómez , Y.J. (2005). Política cientí- fica colombiana y bibliométrica: usos. En Revista Nómadas, 32, 241-254. Bogotá: IESCO-Universidad Central.

Guattari, F. (1996). Caosmosis. Buenos Aires: Ediciones Manantial.

Guzmán Tovar, C. (2008). “El disfraz de la competitividad y la producción de conocimientos en el capitalismo cognitivo”. En: Revista Colombiana de Sociología, 31, 43-60. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

________ (2011). Las tecnologías de la administración en Colombia. En Memorias del VI congreso Internacional de la Red de Investigación y Docencia en Innovación Tecnológica. Manizales, 13 al 15 de abril de 2011, Universidad Nacional de Colombia-Sede Manizales y Universidad de Manizales.

Guzmán Tovar, C. et al. (2012). Algunas reflexiones sobre las políticas de la evaluación de la educación superior en Colombia. Ponencia presentada en el Primer Foro sobre la Reforma de la Educación Superior, Bogotá, Marzo 3 de 2012, Universidad del Rosario.

Latour, B. (2001). La esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona: Gedisa.

León, T. (1997). Indicadores: un mirador para la educación. Santafé de Bogotá: Editorial Norma.

Mejía, ¿?. (2007). Falta referenciar todos los datos. Está en la página 7.

Misas, G. (2004). La educación superior en Colombia. Análisis y estra- tegias para su desarrollo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Rojas, É.H. (1999). Evaluación del alumno, patología y perfeccionamiento. En Pinilla, A.E. (ed.). Reflexiones en educación universitaria, pp. 187-196. Santafé de Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Sánchez, W. (2007). La Universidad sin órganos. Capitalismo cognitivo y transformación empresarial de la Universidad colombiana. En Revista Nómadas, 27,34- 46. Bogotá: IESCO-Universidad Central.

Downloads

Published

2013-03-13

Issue

Section

Scientific and technological research articles

How to Cite

Guzmán Tovar, C., Serna, C., & Hoyos, D. F. (2013). Panorama, 6(10), 33-54. ecaes tests in Colombia: an evaluation to the evaluation. https://doi.org/10.15765/pnrm.v6i10.25