Development of critical thought in higher education students in El Salvador
PDF (Spanish)

How to Cite

Development of critical thought in higher education students in El Salvador. (2013). Panorama, 6(10), 7-20. https://doi.org/10.15765/pnrm.v6i10.22

Abstract

The importance of improving critical thinking in the higher education process in El Salvador should be a priority. Therefore, to determine its development level and the diverse variables that have a bearing on its learning would allow proposing new pedagogies focused on this new objective. Keeping this into account, it is necessary to ask: What is the critical thinking level reached by university students? This question has motivated this investigation about critical thinking. The methodology applied was descriptive-quantitative and ex post-facto. Critical Thinking (CT) was assessed with the Californian Critical Thinking Skills Test 2000 (CCTST 2000). The participants were male and female students, with ranging ages from 21 to 45 years old, who were studying their fourth or fifth year in the university. The sampling, by conglome-rate, gathered 375 subjects, enrolled in any of the five careers in great demand of five private universities selected for this research. The findings reveal that the critical thinking level of students is low because the percentile achieved by 76.8% of the sample is below the average expected for this level of studies. These results suggest continuing these studies in order to: a) Implement more research on the topic, focusing on samples limited to each educational institution and, thereby, b) Analyze not only the causes of this low level, but also the design of strategies for their development.

PDF (Spanish)

References

Baró, I.M. (1988). La violencia polí- tica y la guerra como causas en el país del trauma psicosocial en El Salvador. Revista de Psicología de El Salvador, pp. 123-141. San Salvador: Universidad Centroamericana José Simeón Cañas.

Baró, I.M. (1984). Guerra y salud mental. ECA, 1(2),429-430, 503-514.

Biagorri , J.A. (1995). Temas de filo- sofía. Madrid: Ediciones Laberinto.

Cubero Pérez, J. (2005). Vygotski en la Psicología contemporánea, cultura, mente y contexto. Buenos Aires: Editorial. CRES.(2008). Declaración de la Conferencia Regional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Copi, I. & Cohen, C. (1998). Introducción a la lógica. México: Editorial Limusa.

Dieterich, H. (2005). Crisis en las Ciencias Sociales. Madrid: Editorial Popular.

Ennis, R. (2004). Critical Thinking: What is it? Philosophy of education society. Recuperado de www.ed.uiuc. edu/EPS/PES- Yearbook/92_docs/ ENNIS.HTM

Facione, P. (2011). Manual CCTST Assessment Insight. California: California Academic Press.

Facione, P. (2010). Manual CCTST Assessment Insight. California: California Academic Press.

Facione, P. (1990).The Delphi Report, Critical Thinking: A statement of Experts Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. California: California Acedemic Press. Recuperado de http://www.insightasses- sment.com

González, J.H. (2007). Investigaciones y publicaciones. Cartillas

docentes. La capacidad de Pensamiento Crítico y el proyecto educativo de la Universidad ICESSI. 2ª edición. Recuperado de http://www.icesi.edu.co/ investigaciones_publicaciones/cartillas_ docentes.php

Grande, J.C. (2008). Análisis sobre la educación nacional y el Plan 2021. San Salvador: Editorial Universitaria.

Guzmán, S. y Sánchez, P. (2006). Efectos de un programa de capacita- ción de profesores en el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en estudiantes universitarios en el sureste de México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8 (2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/ vol8no2/contenido-guzman.html

Gutiérrez , G. (2001). Metodología de las ciencias sociales 1. Ciudad de México: Universidad Autónoma de México.

Guerra , J. (2003). Metacognición: definición y enfoques teóricos que la explican. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 6,(2). México: UNAM.

Inhelder, B. & Piaget, J. (1996). De la lógica del niño a la lógica del adoles- cente. México: Editorial Paidós.

Hanushek, E.A. & Wöbmann, L. (2007). Calidad de la educación y crecimiento económico. Consultado en Documento no. 39 del Programa de promoción de la reforma educativa en América Latina y el Caribe (Preal). Chile.

Lipman, M. (1987). La utilidad de la filosofía en la educación de la juventud.

Revista de filosofía y didáctica de la filosofía, 3, 45-72. Madrid. Recuperado de http://www.scribd

Mined. (2010). Ministerio de Educación de El Salvador. Resultados Paes. 2010. Recuperado de http:// www.mined.gob.sv/index.php/novedades/noticias/1-institucional/4671-resulta- dos-paes-2010.html

Mined. (2007). Ministerio de Educación de El salvador. Resultado de la información estadística de instituciones de educación superior 2006. Dirección Nacional de Educación Superior, noviembre 2007. San Salvador.

Mined. (2004). Ley de educación superior de El Salvador. San Salvador: Ministerio de Educación de El Salvador.

Nieto , A. y Saiz, C. (2006). Relación entre las habilidades y las disposiciones del pensamiento crítico. Universidad de Salamanca. Recuperado de http://web. usal.es/~csaiz/pensacono/disposicio- nesyct.pdf

Rodríguez, M. T. y Saiz, C. (2008). Evaluación del Pensamiento crítico. Universidad de Salamanca, Universidad de Segovia. Recuperado de http//www. usal.es/csaiz/pensacono/comunicardri- guez.pdf

Samayoa, J. (1987). Guerra y deshu- manización: una perspectiva Psicosocial. ECA, 461, 213-216.

Vygotski, L. S. (1929). The problem of the cultural development of the child II. Journal of Genetic Psychology, 36 (3),. Philadelphia: Psychology Press.

Imaginación y creación en la edad infantil. Traducción de Francisco Martínez (2004). Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.

Villarini , A. R. (2004). Teoría y pedagogía del pensamiento sistemático y crítico. Proyecto para el desarrollo de destrezas de Pensamiento. Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico.. Recuperado de http://www.pddpupr.org

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Licencia de Creative Commons


Panorama by Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Unported License.