The executive functions of the teacher: Way to reconfigure pedagogical knowledge and practices
PDF (Spanish)
EPUB (Spanish)
HTML (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Neuroscience
Executive functions
Pedagogical practice
Teacher

How to Cite

The executive functions of the teacher: Way to reconfigure pedagogical knowledge and practices. (2022). Panorama, 16(31), 41-63. https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i31.3309

Abstract

The health emergency generated by COVID-19 has affected all areas of life, but especially in the educational environment. With this, the relevance and quality of the teaching processes developed by teachers have been questioned. In this sense, the strengthening of executive functions, considered fundamental skills to promote adequate processes of adaptation to complex situations, are consolidated as the object of analysis of this article, which aims to characterize the executive functions of teachers, who carry out their work in Public Educational Institutions. The study presents a qualitative approach and analyzes the corpus formed by the responses of 412 transition and basic primary teachers, to the EFECO questionnaire for the evaluation of executive functions and observation of behavior sent via Google Forms, where the categories executive functions and practice emerge. pedagogical The results show that the development of the teacher's executive functions determine characteristic features of their pedagogical action, which supports the implementation of a situated accompaniment proposal focused on reflection on practice.

PDF (Spanish)
EPUB (Spanish)
HTML (Spanish)
XML (Spanish)

References

Amayo Lopera, D. A., Merchán Morales, V., Hernández Calle, J. A., Ramírez Brand, S. M., & Gallo Restrepo, N. E. (2018). Nivel de desarrollo de las funciones ejecutivas en estudiantes adolescentes de los colegios públicos de Envigado-Colombia. CES Psicología, 11(2), 21-36.

Anderson CV, B. E. (1995). "Frontal lobe lesion, diffuse damage, and neuropsychological functioning in TBI patients". J Clin Neuropsycho.

Ardila, A. Ostrosky, F. (2008). “Desarrollo histórico de las funciones ejecutivas”. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias. Vol. 8.

Barroso Martín, J.M. y León Carrión, J. (2002). Funciones ejecutivas: control, planificación y organización del conocimiento. Revista de psicología general aplicada, 55 (1), 27-44. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11441/51151 [Fecha de consulta: 20 de mayo de 2021].

Bausela Herreras, E. (2014). La atención selectiva modula el procesamiento de la información y la memoria implícita [Selective attention modulates information processing and implicit memory]. Acción Psicológica, 11(1), 21-34. http://dx.doi.org/10.5944/ap.1.1.13789

Chiape, A. (2013). “Fortalecimiento de las habilidades emocionales de los educadores: interacción en los ambientes virtuales”. Educ. Educ. Vol. 16, No 3, 503- 524.

Figueroa, M. Corvalán, A. Desafíos de la Educación Inclusiva en la Formación Inicial

Docente. (2019). Recuperado en file:///C:/Users/USER2022/Downloads/Dialnet-DesafiosDeLaEducacionInclusivaEnLaFormacionInicial-7070508%20(1).pdf

García-Gómez (2015). Desarrollo y validación de un cuestionario de observación de las funciones ejecutivas en la infancia. Revista Intercontinental de Psicología y Educación. V. 17. P. 141-162.

Guillén, J. (2019), compilado por Lluch, L. & De La Veja, N. “El Ágora de la Neuroeducación., la Neuroedicaciónexplicada y aplicada”. Ediciones Octaedro, S.L.Barcelona. Primera edición. Recuperado de: https://octaedro.com/wp-content/uploads/2019/10/17007-Agora-neuroeducacion.p [Consulta: 20 de septiembre de 2020].

Lozano A, & Ostrosky, F., (2011). “Desarrollo de las Funciones Ejecutivas y de la Corteza Prefrontal”. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias. Vol. 11, Nº1, p. 167. Recuperado de: file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-DesarrolloDeLasFuncionesEjecutivasYDeLaCortezaPref-3640871%20(2).pdf.

[Consulta febrero 21/2021].

Nieves L, Royes N. (2019). “Propuesta en acción 3 – La diferencia entre «no sé hacerlo» y «no sé hacerlo todavía»: Herencia, entorno y mentalidad de crecimiento para el aprendizaje” en: Lluch L, Nieves L: El agora de la neuroeducación. Barcelona, p. 124,125,131. Recuperado de: file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/17007-Agora-neuroeducacion.pdf

Martín, H. (2012).”Datos normativos para el Test de Stroop: patrón de desarrollo de la”. Eur. j. educ. psychol.

Martínez, M., (2006).Ciencia y Arte en la Metodologia cualitativa. Ed. Trillas. España

Miyake, A. F. (2000). “The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex ‘‘frontal lobe'' tasks: A latent variable analysis”. Cognitive Psychology.

Moraes, R. & Galiazzi, C. (2007). Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora UNIJUÍ

Najul, R. Witzke, M. (2007). “Funciones ejecutivas y desarrollo humano y comunitario Puerto Ordaz -Venezuela. Recuperadde:http://revencyt.ula.ve/storage/repo/ArchivoDocumento/kaleido/v5n9/art07

Oldi, A. (2015). Las funciones ejecutivas: hacia prácticas educativas que potencien su desarrollo. de Educación, P. 72-98. Recuperado en 29 de noviembre de 2020, de http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-74682015000100003&lng=es&tlng=es.

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Editorial Grao.

Pimenta, S. (2002). “Professor: formação, identidade e trabalho docente. In: PIMENTA, Selma”. Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 3. ed. São Paulo: Cortez. p. 15-34.

Portellano, J. (2005).”Introduccion a la Neuropsicologia. Madrid. MacGraw Hill.

Ramos, C.; Bolaños, M;García, A; Martínez P.; Jadán J. (2018). “La Escala EFECO para Valorar Funciones Ejecutivas en Formato de Auto-Reporte.” Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – Avaliação Psicológica. RIDEP . https://doi.org/10.21865/RIDEP50.1.07 [Consulta: 13 de agosto de 2020].

Ramos-Galarza, C. & Pérez-Salas, C. (2017). Control inhibitorio y monitorización enpoblación infantil con TDAH. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1),117-130. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v35n1/v35n1a09.pdf [Fecha de consulta: 20 de mayo de 2021].

Raza Quelal, A. E. (2019). La relación del vínculo de apego entre docente/estudiante para el desarrollo de las funciones ejecutivas (Doctoral dissertation). Quito: Universidad de Los Hemisferios.

Sanz-Ponce, R. González-Bertolín, A. (2018). La educación sigue siendo un “tesoro”. Educación y docentes en los informes internacionales de la UNESCO.

Recuperado en chrome extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.redalyc.org/jatsRepo/291/299158443009/299158443009.pdf

Stuss, D. y. (2002). ” Adult clinical neuropsychology. Lessons from studies of the frontal lobes”.

Tardif, M. (2014). “Saberes docentes e formação professional”. 14. ed. Petrópolis: Vozes.

Tirapu-Ustarroz, J. G.-M.-L.-R.-V. (2008). “Models of executive control and funtions.Revista de neurología”.

Tirapu Ustárroz, J. (2010). “¿Para qué sirve el cerebro?” (2ª ed.). Sevilla: Editorial Desclée de Brouwer. Recuperado: https://www.casadellibro.com/ebook-para-que-sirve-el-cerebro-ebook/9788433033512/2272409.

Trinidad. C., Hernández , T. y Forés (2019). compilado por Lluch, L. & De La Veja, N. “El Ágora de la Neuroeducación., la Neuroedicaciónexplicada y aplicada”. Ediciones Octaedro, S.L. , Barcelona. Primera edición. Recuperado de: https://octaedro.com/wp-content/uploads/2019/10/17007-Agora-neuroeducacion.pdf

[Consulta: 20 de septiembre de 2020].

Wright, I. W.-E. (2003). “A new Stroop-like measure of inhibitory function development: typical developmental trends”. Journal of Child.

Wright, W. P.-E. (2003). “A new Stroop-like measure of inhibitory function development: typical developmental trends”. Journal of Child Psychology and Psychiatr.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.